Freedom Call Ages Of Light

Steamhammer/SPV

Freedom Call

Ter gelegenheid van het vijftien jarige jubileum van de Duitse powermetal band Freedom Call is er onlangs een speciaal dubbel album verschenen dat de titel ‘Ages Of Light’ heeft meegekregen. Freedom Call werd in opgericht 1998 door zanger Chris Bay en drummer Daniel Zimmermann. Het debuut ‘Stairway to Fairyland’ verscheen in 1999, en inmiddels heeft de band zeven volwaardige studio albums afgeleverd. Door de jaren heen heeft de band diverse line-up wisselingen gekend, zo vertrok mede oprichter Zimmermann naar Gamma Ray en vertrok gitarist Sascha Gerstner naar Helloween. Het geluid van de band ligt in het straatje van bands als Helloween en Gamma Ray, voorzien van melodieuze zangpartijen, snelle riffs, krachtig drumwerk en goed in het gehoor liggende refreinen. Het laatste studio album van de band, getiteld ‘Land Of The Crimson Dawn’ stamt uit 2012.

Het eerste schijfje bevat tracks van alle zeven studio albums en tevens van de twee live albums die de band door de jaren heen uitbracht. Zo zijn eigenlijk alle klassiekers op dit eerste schijfje terug te vinden zoals “We Are One”, “Freedom Call”, “Land Of Light”, “Hunting High And Low” en “Warriors”. Het tweede schijfje bevat vervolgens een aantal speciale versies van een zestal songs zoals een reggae versie van “Mr. Evil”. Ook moet “Age Of The Phoenix” er aan geloven met een een Power Swing versie. Op zich is er niks verkeerd met deze versies, waarbij de humor van de band duidelijk naar voren komt en waarbij de band de moeite heeft genomen de nummers van nieuwe arrangementen te voorzien.

Al met al is ‘Ages Of Light’ een prima overzicht van de carričre van de band. Fans van de band zullen alle studio album echter al lang in huis hebben en die kunnen cd 1 dan ook gewoon overslaan. Cd 2 is dan weer wel interessant voor de fans, maar of de prijs van het geheel de aanschaf waard is zal ieder voor zich moeten bepalen. Voor wie de band nog niet kent en wie van luchtige powermetal houd is dit echter een mooie gelegenheid om de band eens wat beter te leren kennen.

Tracklist CD 1:
01. We Are One ('Stairway To Fairyland', 1999)
02. Tears Falling ('Stairway To Fairyland', 1999)