Firewind Apotheosis - Live 2012

Century Media Records

Firewind

Eind juni is het live album van het Griekse Firewind uitgekomen via Century Media records en heeft de titel ‘Apotheosis - Live 2012‘ meegekregen. Firewind is natuurlijk al lang geen onbekende band meer, maar na de toetreding tot Ozzy Osbourne’s band van gitarist Gus G. is de carrière van de band wat in een stroomversnelling geraakt. Afgelopen jaar verscheen alweer het zevende album van de band, getiteld ‘Few Against Many’ en dat in een tijdbestek van zo’n tien jaar is zeker geen slechte score en dan te bedenken dat Gus ook nog eens veel op tour is met Ozzy. Om het tienjarig jubileum te vieren werden er in december een viertal live show gespeeld, waarvan twee in Thessaloniki (15 & 16 december) en twee in Athene (20 & 21 december). Het mooie van deze show is dat de band elke avond een andere setlist speelde en waarvan de opnames op het ‘Apotheosis - Live 2012’ album te horen zijn. Deze shows zouden tevens de laatste met zanger Apollo Papathanasio zijn, want begin 2013 werd duidelijk dat Apollo niet langer aan zijn verplichtingen kon voldoen. Inmiddels heeft de band met Kelly Sundown Carpenter (Adagio, Beyond Twilight, Outworld, Darkology) een aantal shows in de US erop zitten, maar het is nog niet duidelijk wat de plannen voor de toekomst zijn.

Wat betreft deze live cd, het album is voorzien van zo’n vijftien songs als we de gitaar en piano solo niet meetellen, met een totale tijdsduur van zo’n zeventig minuten. Naast de normale uitvoering op cd is er ook nog een digitale download beschikbaar, voorzien van 2 extra songs in de vorm van “Cold As Ice” en “Tyranny”. Naast de opnames van de speciale jubileum shows zijn er ook enkele songs afkomstig van de Europese “Few Against Many” tour uit 2012. Wat betreft de setlist, de band schotelt ons een mooi overzicht voor van de zeven albums die Firewind gedurende hun carrière uitbracht. De nadruk van de songs ligt echter toch op de laatste twee albums ‘Days of Defiance’ en ‘Few Against Many’, met hier en daar wat ouder werk zoals “Head Up High”, “Mercenary Man”, en “Between Heaven And Hell”. Tevens komen we ook de cover “Maniac”, uit de jaren tachtig film 'Flashback' tegen. Verder is de kwaliteit van de opnames uitstekend en is de band goed op elkaar ingespeeld en word er hoorbaar met veel spelplezier gespeeld. Verder is het publiek uitbundig en goed te horen, zo wordt er veelvuldig meegezongen of geklapt.

Al met al is ‘Apotheosis - Live 2012’ een prima live album waar niets op valt aan te merken. Wat verder een groot pluspunt is, is dat deze live release een totaal verschillende setlist bevat dan het vier jaar geleden verschenen live album ‘Live Premonition’. Hierdoor is de aanschaf van deze release dan ook voor de doorgewinterde fan die alles al in huis heeft van de band toch een welkome aanvulling.

01. Head Up High
02. Wall Of Sound
03. Allegiance