Fair Warning Sundancer

Steamhammer / SPV

Fair Warning

Afgelopen mei is het nieuwe album van het Duitse Fair Waring via Steamhammer/SPV verschenen. De band werd in 1991 opgericht door voormalig V2 zanger Tommy Heart en bassist Ule W. Ritgen die daarvoor werkzaam was bij de band Zeno. Het debuut, getiteld ‘Fair Warning’ verscheen in 1992 en door de jaren heen bracht de band zo’n zes studio albums en verschillende live albums en verzamelaars uit. Het nieuwe album heeft de titel ‘Sundancer’ meegekregen en bevat veertien goed in het gehoor liggende rock songs.

Zo gaat het album van start met swingende en melodieuze “Troubled Love” dat voorzien is van heldere zangpartijen van zanger Tommy Heart. Ook het volgende “Keep It In The Dark” is een stevige rock song. Wat verder opvalt is dat de eerste songs voorzien zijn van spetterend gitaarwerk en melodieuze synthesizer partijen. Vervolgens gaat het er met de ballad “Real Love” wat rustiger aan toe en komt “Man In The Mirror” wat gedateerd over. Tijdens “Natural High” gaat het tempo weer wat omhoog en klinkt de band meteen een stuk frisser. Ook de rest van de songs op het album zijn stuk voor stuk gelikte rocksongs, de een wat harder dan de andere. Zo klinkt de band alsof de jaren 80 nog vlak achter ons liggen.Niet dat daar iets mis mee is want de band staat muzikaal zijn mannetje, waarbij vooral de zangpartijen van Tommy Heart zeer prettig in de oren klinken.

Met ‘Sundancer’ heeft de band opnieuw een degelijk album afgeleverd, de songs zijn stuk voor stuk onderhoudend. Wat betreft de productie van het album, hier valt weinig op af te dingen want, het geluid is gewoon goed. Fans van eerlijke rock halen deze release dan ook gewoon in huis.

01. Troubled Love
02. Keep It In The Dark
03. Real Love