Eyes Set To Kill Mask

Century Media Records

Eyes Set To Kill

De Amerikaanse post-hardcore band Eyes Set To Kill heeft na de release van het album ‘White Lotus’ (2011) onderdak gevonden bij Century Media Records en inmiddels ligt het vijfde album in de schappen dat de titel ‘Masks’ heeft meegekregen.

Het album gaat van start met een kort intro in de vorm van “Masks” waarop de band uit de startblokken schiet met “Killing In Your Name” waarbij de song voorzien is van stevige riffs en krachtig drumwerk. Wat echter als eerste opvalt zijn de catchy vocalen van Alexia Rodriguez die een behoorlijke stempel op de muziek van de band weet te drukken. Het geluid van de band ligt ergens tussen de metalcore en female fronted metal in. Zo gaat het volgende “Lost And Forgotten” van start met krachtige gitaarriffs, stevige drumwerk en brute metalcore screams van gitarist Cisko Miranda waardoor de song mede door de vocalen van Alexia voorzien is van de nodige afwisseling. Ook de volgende songs bevatten dezelfde ingrediënten en zijn deze tevens voorzien van hier en daar wat subtiele samples en toetsen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het uptempo “True Colors”. Met “Little Liar” schakelt de band even terug, waarbij de song meer de gothic kant opgaat en voorzien is van goed in het gehoor liggende vocalen. Vervolgens is “Nothing Left To Say” opnieuw een krachtige, uptempo metalcore song. Ook “Infected” is voorzien van krachtige riffs en enigszins schreeuwerige vocalen van Alexia Rodriguez. De resterende songs op het album wijken vervolgens niet veel af van het beproefde recept en zijn voorzien van de nodige variatie en melodie, waarbij cleane vocalen, emotionele zangpartijen en krachtige screams elkaar veelvuldig afwisselen.

Met ‘Mask’ is de band een nieuwe weg ingeslagen en ik moet toegeven, deze bevalt mij wel ondanks dat ik niet zo goed bekend ben met het oudere werk van de band. De mix van metalcore en female fronted metal bevalt mij mede door het catchy zangwerk van Alexia Rodriguez echter prima. Ook de rest van de band weet zijn mannetje te staan, waarbij duidelijk een hoofdrol is weggelegd voor drummer Caleb Clifton. Voor fans van melodieuze metalcore is deze schijf dan ook zeker de moeite waard. Verder is de productie, die in handen lag van Steve Evetts (Suicide Silence, The Dillinger Escape Plan) prima in orde

01. Masks
02. Killing In Your Name
03. Lost And Forgotten