Eye Sea I Legend

Redfield Records

Eye Sea I

Het uit Estland afkomstige Eye Sea I heeft onlangs haar debuutalbum, getiteld ‘Legend’ via Redfield Records uitgebracht. Nu staat het land niet echt op de metalkaart, Eye Sea I bestaat dan ook pas sinds 2010. Wat de band ons brengt is een mix van post-hardcore en emo/metalcore. Door het uitbrengen van enkele videoclips wist de band de aandacht te trekken van het Duitse Redfield Records label en wist de band als snel een deal in de wacht te slepen. Het debuut werd vervolgens opgenomen in de Onum Studio en gemixt en gemasterd door Jamie King (Between The Buried And Me, Wretched, Art By Numbers, Deception Of A Ghost).

Wat als eerste opvalt is als ik het album opzet is het frisse geluid en de zuivere en krachtige stem van zangeres Kate Timoshina. Zo is opener “I Redemption” voorzien van pakkende melodieën en worden de goed in het gehoor liggende zangpartijen van Akte afgewisseld met brute grunts van frontman Konsta Anikin. Ook de volgende songs zijn voorzien van de nodige melodie, uptempo riffs, dynamisch drumwerk en de nodige elektronica waardoor een modern geheel ontstaat. Natuurlijk zijn er momenteel meerdere bands die een soortgelijk geluid weten te produceren, maar Eye Sea I doet het als nieuwkomer zeker niet slecht en na enkele luisterbeurten valt het kwartje. Tijdens “Of Burden” is het zanger Serj Kravchenko van Oceans Red die een muzikale gastbijdrage levert. Muzikaal weet de band een voortreffelijke prestatie te leveren, vooral drummer Andrew Simvolokov weet alle gaatjes volledig dicht te tikken. Ook beide gitaristen leveren een prima prestatie, de gitaarpartijen zijn afwisselend, energiek en voorzien van de nodige melodie. Verder is het de combinatie van de krachtige grunts en de zuivere, heldere vocalen die mij wel bevallen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het afsluitende “Innovators, Not Imitators” waarvan de band ook een clip heeft opgenomen, welke via de volgende link is te bezichtigen.

Al met al weet de band en prima female fronted post-hardcore album af te leveren zoals ze zelf hun muziek omschrijven. Fans van bands als In This Moment, maar ook van het Nederlandse The Charm The Fury moeten deze release zeker eens gaan beluisteren.

01. I Redemption
02. Versus (Lost In Reflections)
03. Howling Like Whisper