Edenbridge  The Bonding

Steamhammer/SPV

Edenbridge

Het nieuwe, inmiddels achtste album van het Oostenrijkse Edenbridge is eind juni via Steamhammer/SPV verschenen en heeft de titel ’The Bonding’ meegekregen en is daarmee de opvolger van het uit 2010 stammende ‘Solitaire’. Edenbridge is het geesteskind van gitarist en componist Arne "Lanvall" Stockhammer en werd in 1998 opgericht. Het debuut van de band, getiteld ‘Sunrise in Eden’ verscheen in 2000 en door de jaren heen heeft de band heel wat bezettingswisselingen gekend. Zo werd na de release van het laatste album bassist Simon Holzknecht vervangen door Wolfgang Rothbauer (Zombie Inc). Tevens had de band te maken met een aantal persoonlijke problemen waardoor de release van het nieuwe album wat langer op zich liet wachten. De problemen zorgden tegelijkertijd als inspiratiebron voor het nieuwe album. Om het opname budget te bekostigen van het ‘Klangvereinigung Vienna’ orkest dat op het album te horen is heeft de band hulp gekregen van vele fans, die via de website van de band een donatie konden doen. Naast het orkest is ook de hulp van Robby Valentine ingeroepen die te horen als achtergrondzanger en in de koren.

Zo gaat het album van start met het stevige “Mystic River”, waarbij vooral de warme, zuivere stem van zangeres Sabine Edelsbacher opvalt. Verder is de song voorzien van de nodige bombast, power, sferische passages en prima gitaarwerk. Ook “Alight A New Tomorrow” is voorzien krachtige zangpartijen van Sabine, waarbij de song opnieuw de nodige orkestrale passages bevat. “Star-Crossed Dreamer” is vervolgens een emotionele ballad, waar opnieuw de hoofdrol is weggelegd voor Sabine. Tijdens “The Invisible Force” gaat het tempo wat omhoog waarop “Into A Sea Of Souls” opnieuw een rustige ingetogen song is. Verder zijn de songs voorzien van de nodige afwisseling, bombastische passages en sferische klanken waarbij de band bewijst prima songs te kunnen schrijven. Zo wordt het album afgesloten met het ruim vijftien minuten durende “The Bonding” waarbij zangeres Sabine Edelsbacher een duet aangaat met Erik Martensson (W.E.T.). Deze laatste song op het album kan dan gezien worden als het klapstuk van het album, muzikaal klopt het helemaal en ook de koren komen goed tot zijn recht.

Al met al weet de band een zeer degelijk album af te leveren waarbij de liefhebber van bombastische female fronted metal zijn vingers bij af kan likken. Ook de productie is prima in orde, waarbij het album werd gemixt in de studio van Karl Groom (Threshold) en gemastered in de gerenommeerde Finnvox Studio in Finland.

01. Mystic River
02. Alight A New Tomorrow
03. Star-Crossed Dreamer