Devin Townsend Project The Retinal Circus

InsideOut Music

Devin Townsend Project

Devin Townsend behoeft verder weinig introductie. Zo bracht Devin met zijn band Strapping Young Lad een vijftal albums en 1 live album uit en bracht de Canadees meerdere soloprojecten uit zoals ‘Ziltoid the Omniscient’. De afgelopen jaren was Devin echter voornamelijk in de weer met zijn Devin Townsend Project, waarbij Devin in de periode tussen 2009 en 2011 het vierluik ‘Ki’, ‘Addicted’, ‘Construction’ en ‘Ghost’ uitbracht. Wie na de release van het in 2012 verschenen, vijfde album ‘Epicloud’ van Devin Townsend Project dacht dat het wel even stil zou worden rondom de muzikale duizendpoot Devin Townsend, heeft het helemaal mis. Onlangs is er namelijk een nieuw live album verschenen op zowel cd en dvd. Deze live registratie bevat het optreden in The Roundhouse in London op 27 oktober 2012. Nog niet zo lang geleden verscheen al het live album ‘By a Thread’ waarop de eerste vier album van het Devin Townsend Project integraal gespeeld werden. Met ‘The Retinal Circus’ gooit Devin het echter over een heel andere boeg. De show van vandaag bevat namelijk een groot aantal nummers van Devins voormalige bands en projecten van zijn inmiddels twintig jarige carrière, waarbij de show is voorzien van de nodige humor die we van hem inmiddels goed kennen.

Het optreden wordt afgetrapt met een gesproken intro van niemand minder dan Steve Vai. De show bestaat natuurlijk voor een groot deel van nummers van het meest recente album ‘Epicloud’, waarvan we er maar liefst 6 voorgeschoteld krijgen. Verder wordt de band bijgestaan door Anneke van Giersbergen die ook regelmatig de gastvocalen verzorgt tijdens de reguliere albums van Devin. Daarnaast wordt de band bijgestaan door een compleet koor en gaat het dak eraf als Jed Simon het podium betreedt voor twee Strapping Young Lad nummers in de vorm van “Detox” en “Bend it Like Bender!”. Naast de nummers van het Devin Townsend Project komen tevens een aantal nummers van Ziltoid the Omniscient (2007), Infinity (1998), Synchestra (2006), Physiciast (2000) en Ocean Machine: Biomech (1997) voorbij. Dit tot groot genoegen van het publiek dat hier vandaag getrakteerd is op een zeer spectaculaire show waarbij maar liefst 25 songs voorbijkomen. Verder is het geluid van een ongekende kwaliteit, alle vocalen, instrumenten en koren zijn dan ook van een uitmuntend niveau.

Al met al heeft Devin met deze release een zeer sterk live album afgeleverd, helaas heb ik de DVD nog niet gezien, maar na het beluisteren van de dubbel cd ben ik zeer benieuwd hoe de show er uit zal zien. Mede door de prima productie klinkt ook deze live release als een klok. ‘The Retinal Circus’ is dan ook een must voor de fans van Devin. Naast de normale uitvoering van deze release als dubbel DVD, Blu Ray en dubbel CD zal het album tevens als Die-Hard Deluxe Fan Box uitkomen, met daarin een aantal speciale items zoals een brief van Devin zelf, een plectrum, een Polaroid foto en een gesigneerde, genummerde lithograaf.

01. Effervescent!
02. True North
03. Lucky Animals