DevilDriver Winter Kills

Napalm Records

DevilDriver

Nadat Dez Fafara afgelopen zomer nog te zien was op festivals zoals het Graspop Festival met zijn andere band Coal Chamber worden de pijlen opnieuw op DevilDriver gericht. DevilDriver werd in 2002 door Dez Fafara opgericht na het uiteenvallen van Coal Chamber (dat inmiddels weer is heropgericht). Vervolgens werd in 2003 het gelijknamige debuut van de band uitgebracht waarop Dez zijn nu-metal verleden achter zich liet en er een veel hardere koers werd gevaren. Vanaf deze eerste release heeft de band een grote schare fans voor zich weten te winnen. Inmiddels zijn we alweer aanbeland bij album nummer zes dat de titel ‘Winter Kills’ heeft meegekregen. Het album bevat een elftal songs voorzien van beukende gitaarpartijen en krachtige zangpartijen van Dez. Verder is de mix van deathmetal en metalcore overgoten met een vette groove waardoor ‘Winter Kills’ een logisch vervolg is op het voorgaande werk van de band.

Zo gaat het album van start met het krachtige "Oath Of The Abyss”, waarbij de song voorzien is van groovende riffs, beukende drumpartijen en boze zangpartijen zoals we het wel kennen van de voorgaande albums. Verder bevat de song natuurlijk de nodige dosis melodie, eigenlijk bevat de song alles ingrediënten die een moderne metalsong betaamt. Ook de volgende songs voldoen aan deze voorwaarden. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het uptempo “Desperate Times”, het melodieuze “The Appetite” of het felle “Gutted”. Verder bevatten de songs prima gitaarwerk, brute vocalen van Dez en explosieve drumpartijen. Net als op de voorganger is ook deze release voorzien van een eigenaardige cover. Dit keer heeft de band gekozen voor het ruim dertien minuten durende nummer “Sail” van de Amerikaanse electrorock band Awolnation. Wat betreft deze cover, ik ken het origineel niet maar de band laat zich tot de break rond na de eerste vier minuten van een geheel andere kant horen. Vervolgens gaat de song verder met het vertrouwde geweld zoals op de rest van het album waarbij we tegen het einde van de song nog een mooie gitaarsolo voorgeschoteld krijgen.

Al met al weet DevilDriver met ‘Winter Kills’ een prima album af te leveren zonder al te veel verrassingen. De beukende, moderne metal is van een hoog niveau en het album bevat net wat meer variatie dan zijn voorganger. Verder valt er op de productie niet veel aan te merken, het geluid is gewoon goed, zuiver en krachtig. Fans van de band weten echter wat ze kunnen verwachten en kunnen het album dan ook blind aanschaffen.

01. Oath Of The Abyss
02. Ruthless
03. Desperate Times