Deez Nuts Bout It

Century Media Records

Deez Nuts

Het nieuwe album, getiteld ‘Bout It’ van de hardcore formatie Deez Nuts is onlangs via Century Media Records uitgekomen en is alweer het derde album van de band. Nu ben ik nog redelijk bekend met de huidige hardcore scene, maar ik had nog nooit van deze band gehoord. Misschien ligt het wel aan het feit dat de band uit Australië komt, of dat de band pas sinds 2005 bestaat toch heeft Deez Nuts al oneindig veel shows op zijn naam staan. Dat de band echter geen onbekende is blijkt wel uit het feit dat de band op hun nieuwe release gastbijdragen heeft staan van bands als Architects, Madball, Suicide Silence en Hatebreed.

Het album gaat van start met het titelnummer “Bout It” en wat we voorgeschoteld krijgen is een wat rommelige party hardcore, voorzien van gezellige meezing refreinen, scherpe riffs en hakkend gitaarwerk. Het volgende “Shot After Shot” klinkt me wat bekend in de oren, de songs van Deez Nuts zijn dan ook niet bijzonder origineel waarbij de teksten vaak simpel en catchy zijn. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Go Fuck Yourself”, waarbij Hatebreed’s Jamey Jasta enkele gastvocalen verzorgt. Hier en daar gaat het tempo vervolgens wat omhoog, zoals tijdens “Keep On” of “What We Eat Don’t Make You Shit” waarbij de band een beetje klinkt als een kruising tussen SOD/MOD en Dog Eat Dog. Verder bevat het album een aantal overbodige songs zoals “Don’t Act Like You Don’t Already Know”, of “Public Service Announcement”. Het is overigens wel knap dat de band een aantal boeiende, zeer korte nummers heeft weten te maken zoals “Call To Arms” of het 4 seconden durende “I.D.K.W.Y.T.Y.A.B.I.K.W.D.G.A.F.A.Y.”. Het afsluitende “Band Of Brothers” is vervolgens een krachtige partysong, voorzien van sing-along refreinen, hakkend gitaarwerk en krachtige drumpartijen.

Al met al heeft de band een redelijk album afgeleverd. De doorsnee hardcore liefhebber, die van bands als Madball, Hatebreed of sick Of It All houdt zal echter wat moeite met Deez Nuts hebben. Het grote party gehalte zal dan ook het grootste struikelblok zijn en daar veranderen de gastbijdragen op deze release ook niet veel aan. Verder missen de songs enige structuur en wordt het geheel wat rommelig gebracht. Naast de normale cd editie zal het album tevens uitkomen als speciale editie met daarbij een bonus cd met daarop een tiental extra songs uit de beginperiode van de carričre van de band.

01. Bout It
02. Shot After Shot
03. Not A Face In The Crowd