Death Wolf II: Black Armoured Death

Death Wolf

Afgelopen maand is het inmiddels tweede album van het Zweedse Death Wolf verschenen via Century Media Records. De band werd in 2000 opgericht door voormalig Marduk bassist Morgan Hakansson. De eerste jaren ging de band door het leven onder de noemer Devils Whorehouse, en werden er voornamelijk covers gespeeld van onder meer Misfits en Samhain. Tevens werden er een tweetal albums uitgebracht, te weten ‘Revelation Unorthodox’ (2003) en ‘Blood and Ashes’ (2009) en verschenen er twee EP's ‘The Howling’ (2000) en ‘Werewolf’ (2008). In 2011 besloot de band echter een nieuwe weg in te slaan en zo werd de naam veranderd in Death Wolf waarmee in 2011 het debuut verscheen. Nu ben ik redelijk bekend met het werk van Misfits, Samhain en ook Danzig, maar ik had nog niet eerder van deze band gehoord. Zo was ik dan ook redelijk enthousiast toen ik de bijgeleverde biografie onder ogen kreeg.

Zo gaat het album van start met een redelijk duister stuk in de vorm van “Noche De Brujas”, waarbij de invloeden van Samhain er inderdaad dik bovenop liggen. Het volgende “World Serpent” is een rauwe, uptempo punk song voorzien van de nodige hardcore invloeden. Ook nummers als “Sudden Bloodletter”, “Black Armoured Death” volgen deze lijn. Het album bevat echter meer dan punk invloeden alleen, zo zijn nummers als “Lord Of Putrefaction” en “Death Wolf March” langzame, doom getinte tracks en sluit “Luciferian Blood Covenant” naadloos aan bij de huidige occulte rock/metal hype. Verder liggen op een aantal songs de invloeden van een band als Danzig er dik bovenop. Ook bemerk ik enige Type O Negative invloeden, luister bijvoorbeeld maar eens naar nummers als “Night Stalker” of “Snake Mountain”. Dan komen we ook nog de Death In June cover “Little Black Angel” tegen en wordt het album afgesloten met het doomy “Rothenburg“.

Al met al heeft Death Wolf een gevarieerd album weten af te leveren met diverse tempowisselingen, rauwe punkriffs, afwisselende zangpartijen en catchy gitaarwerk. Het enige minpuntje van het album in mijn ogen is echter dat er niet echt een samenhang is tussen de nummers op het album, er zijn wat mij betreft dan ook net iets teveel stijlen aanwezig. Verder is de productie redelijk te noemen en zo is deze release een aanrader voor fans van eerder genoemde bands.

01. Noche De Brujas
02. World Serpent
03. Lords Of Putrefaction