Deafheaven Sunbather

Deathwish Records

Deafheaven

Als je deze hoes voor ogen krijgt en de bijbehorende infosheet leest, is de tag “black metal” niet het eerste waar je aan denkt. Gestileerde drukletters en een roze achtergrond. Ok, er staat ook shoegaze op, maar die combinatie hebben we vaker gehoord de laatste tijd. Nu ben ik ook een orthodoxe black metal liefhebber, maar geen een met een nauw blikveld, dus benieuwd begon ik aan mijn eerste luisterbeurt.

Wat meteen opvalt is dat de plaat uiteen valt in nummers en vulling. Nu klinkt vulling wel wat negatief, maar “Irresistible”, “Please Remember” en “Windows” maken de nummers die er omheen staan tot een sfeervol geheel. Deze nummers duren ook korter dan de andere werkstukken, die allemaal rond of boven de tien minute klokken. Met deze informatie zou je als kenner in het genre al moeten weten wat de klok slaat. Razende drums, met dromerige gitaren eroverheen, in de lijn van bands als Alcest en Hypomanie.

Qua black metal referentie kader blijft eigenlijk alleen de lange repeterende riffs en de onverstaanbare zang over. Daarom zou ik ook eerder een sticker op deze CD plakken met: “Voor de liefhebbers van Alcest, romantische Black Metal”. Als je denkt dat dat belachelijk is, moet je de plaat zeker eens luisteren, want slecht is deze absoluut niet. De melancholische gitaarpartijen brengen je in melancholische stemming, met een treurig accent. Dat klinkt wat heftig, maar het is zeker een plaat waarin je helemaal op kunt gaan. De productie is dik in orde, als je zin hebt kun je je verdiepen in lyrics die mij nog even te diep gaan , en de zang is zoals je bij dit soort bands zou verwachten. Ruig, maar toch zeker verstaanbaar als je oplet. Zeker een aanrader voor de avontuurlijke metalfan! Oja, en de Marduk en Watain fans kunnen dat maar beter niet doen. (Koos van Marle)

85/100

01. Dream House
02. Irresistible