Deadlands  Evilution

Massacre Records

Deadlands

Het Amerikaanse thrash / powermetal band Deadlands heeft onlangs het debuut ‘Evilution’ uitgebracht. In de band vinden we onder meer voormalig Vicious Rumors zanger Brian O'Connor terug. De band werd in 2010 opgericht en naast de heer O’Connor is het album voorzien van een aantal gastmuzikanten zoals Steve Smyth (Testament, Nevermore, Vicious Rumors), Glen Alvelais (Forbidden), Claudeous Creamer (Dragonlord), Mercyful Fate / King Diamond’s Michael Denner, Hank Shermann en Andy LaRocque. Niet de minste namen dus om het zo maar te noemen.

Het album gaat van start met het felle “Pandemic Genocide”, waarbij vooral het thrashy gitaarwerk opvalt. De song is voorzien van de nodige groove. Verder is er een hoofdrol weggelegd voor zanger Brian O'Connor die de sterren van de hemel zingt, waarbij het lijkt alsof hij vrijwel geen moeite heeft met zowel de lagere regionen als de hoge noten. Ook het volgende “Deadlands” is een knaller, voorzien van pakkende melodieën en groovend gitaarwerk. Door een aantal midtempo songs lijkt het album halverwege wat in te zakken. Het lijkt er dan ook op dat de band zijn kruit na de eerste songs al heeft verschoten maar niets is minder waar. Zo zijn de songs voorzien van een degelijke opbouw en structuur en bevat het album voortreffelijk gitaarwerk van een hele rits aan gast gitaristen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Final Solution” dat voorzien is van gierend gitaarwerk. Tijdens “Path We've Chosen” zijn het vervolgens niemand minder dan Glen Alvelais (Testament / Tenet / Forbidden / Defiance) en Steve Smyth (Testament / Nevermore / Vicious Rumors / Dragonlord) die ook spetterende solo’s ten gehore brengen, waarbij de song wat aan Nevermore doet denken. Tevens bevat het album nog een zeer sterke cover van Dio’s “The Last In Line” waarbij Brian nog eenmaal zijn grote klasse bewijst.

Al met al heeft Deadlands met ‘Evilution’ een degelijk album afgeleverd dat me zo nu en dan wel wat aan de voormalige band van de heer O'Connor doet denken. Niet dat dit heel erg is, maar ik mis wel enkele knallers waardoor deze release het tegen concurrenten als Vicious Rumors af moet leggen. Dat neemt echter niet weg dat Deadlands een goede band is, want de band heeft genoeg klasse en kwaliteit in huis en weet met dit debuut dan ook te overtuigen. Verder zit het met de productie wel goed, deze klinkt modern en fris. Fans van US power/thrash bands zoals Vicious Rumors, Heathen, Helstar en Forbidden moeten deze release dan ook zeker eens een kans geven.

01. Pandemic Genocide
02. Deadlands
03. Ground And Pound