Dave Evans and Nitzinger Revenge

Bad Reputation Records

Dave Evans

Nitzinger

Begin jaren zeventig maakte zanger Dave Evans heel even deel uit van AC/DC, echter door onenigheid tussen de diversen leden stapte Dave op en was het Bon Scott die hem zou vervangen. Begin 1975 richtte Dave hierna de band Rabbit op waarmee hij twee albums afleverde maar tegenwoordig brengt Dave over het algemeen onder zijn eigen naam als solo artiest albums uit. John Nitzinger is een Amerikaanse blues/rock gitarist die in de jaren zeventig zijn sporen heeft verdiend met zijn band Bloodrock waarmee hij vijf albums uitbracht. In zijn lange carrière speelde John samen met artiesten als Alice Cooper, Leon Russell en BB King.

Nu hebben beide heren samen een album opgenomen dat voornamelijk gevuld is met rock en blues georiënteerde songs. Zo gaat het album van start met AC/DC achtige “Control”. Het volgende “Revenge” is vervolgens meer een standaard jaren zeventig hardrock song die me een beetje aan een kruising tussen Deep Purple en Alice Cooper doet denken. Ook “Shifting Sand” is er eentje in het kader van AC/DC, maar dan op een wat lager tempo dan we doorgaans van de Aussies gewend zijn. “A Sharp Stick In The Eye” is dan weer een degelijke blues getinte song, voorzien van uitstekend gitaarwerk van John Nitzinger. Verder zet ook zanger Dave Evans een prima prestatie neer, zijn stem is veelzijdig en prettig om naar te luisteren. “Dead Cat Smile” is opnieuw een krachtige jaren zeventig rocksong waarbij de melodie me wat aan Alice Cooper doet denken. Blues liefhebbers kunnen zich vervolgens tegoed doen aan de ballad “Where She Goes I Go” waarbij het gitaarwerk van Nitzinger wel wat weg heeft van Gary Moore. Het langzame “The Night We Drank The Stars” is een bombastische song en tijdens “Going Back To Texas” valt vooral het scheurende gitaarwerk van Nitzinger op. Tijdens het voorlaatste “Stay Drunk” gaat het tempo nog even omhoog waarna het album wordt afgesloten met het krachtige, goed in het gehoor liggende “Headache”.

Met ‘Revenge’ weten de heren Evans en Nitzinger een zeer krachtig album af te leveren voorzien van heerlijke jaren zeventig rock gemixt met enige blues en metal invloeden. Ook de productie is prima in orde, het geluid is dan ook zuiver en helder.

01. Control
02. Revenge
03. Shifting Sand