Dark Tranquillity Construct

Century Media Records

Dark Tranquillity

Dark Tranquillity kan gezien worden als één van de pioniers van het zogenaamde Gothenburg metal genre. De Zweden timmeren immers al sinds 1989 aan de weg en onlangs heeft de band alweer hun tiende studio album afgeleverd. Ook op deze nieuwe release, die de titel ‘Construct’ heeft meegekregen worden we vermaakt met melodieuze death metal voorzien uptempo riffs, beukende drums, melodieus gitaarwerk en krachtige grunts.

Het album gaat van start met het midtempo ‘For Broken Words’, waarbij de song enigszins rustig van start gaat en voorzien is van slepende riffs, donkere grunts en melodieuze passages. Wat verder opvalt zijn de atmosferische keyboardpartijen die behoorlijk aanwezig zijn. Zo ook bij het meer uptempo “The Science Of Noise”. Tijdens het catchy ‘Uniformity’ wordt het al snel duidelijk dat de band dit keer voor een meer melodieuze aanpak heeft gekozen. Zo worden de brute grunts van Mikael Stanne afgewisseld met cleane vocalen en ik moet toegeven, dit pakt zeer goed uit. De songs zijn hierdoor voorzien van de nodige afwisseling. Tijdens het uptempo “The Silence In Between” gaat de band er vervolgens weer stevig tegenaan zoals we van de band goed kennen. Ook “Apathetic” is een zeer krachtige, uptempo track voorzien van prima gitaarwerk en snelle drumpartijen. Verder zijn het vooral de sferische passages en het cleane zangwerk van Stanne dat opvalt. Luister maar eens naar afwisselende tracks als “What Only You Know” en “State Of Trust”. Het donkere, melancholische “None Becoming” sluit vervolgens het album op gepaste wijze af.

Met ‘Construct’ heeft de band een zeer sterk album afgeleverd, voorzien van krachtig gitaarwerk en melodieuze passages waarbij vooral de cleane zangpartijen van Mikael Stanne voor de nodige afwisseling zorgen. Wat betreft de productie van het album, hiervoor huurde de band niemand minder dan Jens Bogren (Opeth, Katatonia, Paradise Lost) in die het album van een helder en fris geluid heeft voorzien. Fans van melodieuze deathmetal halen deze release dan ook gewoon in huis.

01. For Broken Words
02. The Science Of Noise
03. Uniformity