Chimaira Crown of Phantoms

Long Branch Records / SPV

Chimaira

Het zijn roerige tijden binnen het kamp van het Amerikaanse Chimaira. Zo vonden er in 2011 diversen bezettingswisselingen plaats. Na de release van ‘The Age of Hell’ (2011) zag de band opnieuw twee leden vertrekken, zo werden de gitaristen Rob Arnold en Matt DeVries vervangen door Jeremy Creamer (bass) en Matt Szlachta (gitaar) waarbij Emil Werstler de overstap van bass naar gitaar maakte. Hiermee is zanger Mark Hunter dan ook nog het enige origineel bandlid dat over is van de oorspronkelijke line-up uit 1998. De band heeft echter niet stilgezeten, zo is er afgelopen augustus een nieuw album verschenen. Het alweer zevende album van de band heeft de titel ‘Crown of Phantoms’ meegekregen en bevat elf nieuwe songs, waarbij het geluid bestaat uit een mix van harde, Amerikaanse metal voorzien van de nodige metalcore en death metal invloeden.

Zo gaat het album van start met het felle “The Machine”, waarbij de song voorzien is van groovende ritmes, overdonderende riffs en beukende drumpartijen waarbij de song wel iets van het oudere werk van de band wegheeft. Ook tijdens “No Mercy” en het krachtige “Plastic Wonderland” heb ik dit gevoel. Verder heeft de band de nodige rustpuntjes weten in te bouwen zoals het instrumentale “The Transmigration”, dat een mooie aanloop vormt naar het krachtige “Crown Of Phantoms” waarop de band er weer volgas tegenaan gaat. Verdere uitschieters op het album zijn onder meer “Kings Of The Shadow World” dat voorzien is van de nodige industrial invloeden en waarbij de band me muzikaal me wel wat aan Fear Factory doet denken. Tijdens het “Wrapped In Violence” gaat het tempo wat omlaag, waarbij de song de beukende riffs en de creepy keyboard partijen voor een duister sfeertje zorgen. Het reguliere deel van het album wordt vervolgens op gepaste wijze afgesloten met het groovende “Love Soaked Death”. Verder bevat het album dan ook nog een bonustrack in de vorm van het agressieve “New Apocalypse”.

Al met al weet Chimaira een degelijk album af te leveren waarbij de agressieve zangpartijen van Mark Hunter als vertrouwd klinken. Ook muzikaal zitten de songs prima in elkaar, voorzien van groovend gitaarwerk, felle riffs en bijna mechanische klinkende drumpartijen. Wat betreft de vette productie van het album, hierop valt niet veel op aan te merken. Fans van eerder werk van de band kunnen dan ook met een gerust gevoel deze nieuwe schijf aanschaffen.

01. The Machine
02. No Mercy
03. All That's Left Is Blood