Cathedral The Last Spire

Rise Above Records

Cathedral

Eind april heeft het Britse Cathedral zijn zwanenzang uitgebracht, de band houdt er na meer dan twintig jaar namelijk mee op. Het tiende album heeft de toepasselijke titel ‘The Last Spire’ meegekregen. Cathedral werd eind jaren tachtig opgericht door voormalig Napalm Death zanger Lee Dorrian. Het debuut ‘Forest of Equilibrium’ (1991), waarbij de band extreem trage death/doomband ten gehore bracht, was na Lee’s verleden in Napalm Death een behoorlijk omslag. Het was dan ook niet voor niets dat dit debuut insloeg als een bom. Op de albums die volgden experimenteerde de band met jaren zeventig rock, progressieve rock, metal en psychedelica maar met ‘The Last Spire’ keert de band opnieuw terug naar haar doom verleden.

Na een duister intro in de vorm van “Entrance To Hell” gaat het album van start met het zware “Pallbearer”. Natuurlijk liggen de Black Sabbath invloeden er meters dik bovenop, de logge riffs en de zangpartijen van zanger Lee Dorrian zijn zeer herkenbaar maar de akoestische break in het midden van de song en de versnelling hierna zorgen voor voldoende afwisseling. Ook het volgende “Cathedral Of The Damned” is voorzien van krachtige riffs, waarbij vooral het spetterend gitaarwerk en enigszins vervormde zangpartijen na de wat vreemde break halverwege de song opvallen. “Tower of Silence” gaat van start met loodzware riffs, Cathedral klinkt dan ook weer als vanouds. Wat verder opvalt aan het album is dat de songs behoorlijk lang zijn, met een gemiddelde van zo’n acht a negen minuten, maar zonder dat ze gaan vervelen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het ruim tien minuten durende “An Observation”. Het voorlaatste “The Last Laugh” is een kort intermezzo, waarop “This Body, Thy Tomb” het album in stijl afsluit.

Al met al weet Cathedral met deze release een zeer waardig afscheid neer te zetten. ‘The Last Spire’ is een zeer kracht doom album dat pas na meerdere luisterbeurten al zijn geheimen zal prijsgeven. ‘The Last Spire’ is dan ook een van de betere werken van de band en fans van de band kunnen dan ook blindelings deze release aanschaffen.

01. Entrance To Hell
02. Pallbearer
03. Cathedral Of The Damned