Carcass Surgical Steel

Nuclear Blast

Carcass

Na ruim 18 jaar hebben de Engelse pioniers van het grindcore en melodieuze deathmetal genre opnieuw een album opgenomen. Het album heeft de titel ‘Surgical Steel’ meegekregen en is op 13 september via Nuclear Blast uitgekomen. Carcass werd in 1985 opgericht en het debuut ‘Reek of Putrefaction’ stamt uit 1988 en bevatte 22 korte grindcore songs met een gemiddelde van minder dan twee minuten per song. Op ‘Symphonies of Sickness’ (1989) waren de grindcore invloeden al minder aanwezig en namen de deathmetal invloeden steeds meer toe. De albums ‘Necroticism - Descanting the Insalubrious’ (1991) en ‘Heartwork’ (1993) werden steeds catchier en melodieuzer. Na het uitkomen van ‘Swansong’(1996) hield de band er echter mee op, om in 2008 terug te keren. Aanvankelijk werd er slechts sporadisch op enkele grote festivals gespeeld. Uiteindelijk zijn de heren toch weer de studio ingedoken. Gitarist Michael Amott en Daniel Erlandsson hebben plaats gemaakt voor respectievelijk Ben Ash en Dan Wilding (Trigger the Bloodshed) om samen met oudgedienden Bill Steer en Jeff Walker, album nummer zes in te blikken. ‘Surgical Steel’ is overigens de eerste plaat zonder drummer Ken Owen die nog wel hier en daar de achtergrond zangpartijen verzorgt.

Na het korte intro in de vorm van “1985” (het jaartal dat de band werd opgericht) trapt de band af met het uptempo “Thrasher’s Abattoir”, waarbij de song voorzien is van kille zangpartijen van Jeff Walker en harde, messcherpe riffs van Bill Steer. Wat meteen opvalt is dat het geluid van de band uit de jaren negentig behouden is gebleven Dit ondanks het vertrek van gitarist Michael Amott die mede het geluid van de band door de jaren heen heeft bepaald. Ook “Cadaver Pouch Conveyor System” gaat zeer fel van start, maar is tevens voorzien van melodieus gitaarwerk dat me wel wat aan het materiaal van ‘Heartwork’ doet denken. “A Congealed Clot Of Blood” is vervolgens een slepende, groovende song, waarbij het tempo wat lager ligt. Ook de resterende songs op het album zijn liggen in het verlengde van het werk uit de begin jaren negentig. Luister bijvoorbeeld maar eens naar nummers als “Noncompliance To ASTM F 899-12 Standards”, of “The Granulating Dark Satanic Mills” waarbij de songs voorzien van de nodige dosis melodie en agressie. “Unfit For Human Consumption” kent enige zeer harde en snelle passages, waarbij drummer Daniel Wilding zeker genoemd mag worden. “Captive Bolt Pistol” konden we enige tijd geleden al via Youtube beluisteren, een typische Carcass song waarbij felheid, venijn, kracht en melodie wordt gecombineerd tot een explosief geheel. Het album wordt vervolgens in stijl afgesloten door het ruim acht minuten durende “Mount Of Execution”.

Met ‘Surgical Steel’ heeft de band zich opnieuw op de kaart gezet, waarbij het album zich ergens tussen ‘Necrotism’ (1991) en ‘Heartwork’ (1993) nestelt. Zonder in herhalingen te vallen is het kenmerkende geluid anno 2013 dan ook nog prima intact, waarbij de band energieker klinkt dan ooit tevoren. De productie van het album lag in handen van Colin Richardson en werd afgemixt door niemand minder dan Andy Sneap. Het zal dan ook niemand verbazen dat het album van een zeer vet, helder en krachtig geluid is voorzien. Verder doet het zeer fraaie artwork denken aan de uit 1992 stammende EP ‘Tools Of The Trade’. Al met al genoeg reden om dit zeer sterke comeback album van de Engelse veteranen aan te schaffen. Het moet dan ook gek lopen als dit album niet in mijn persoonlijke top tien van 2013 komt te staan.

01. 1985
02. Thrasher’s Abattoir
03. Cadaver Pouch Conveyor System