Candybar Planet Timelapse

Lighttown Fidelity

Candybar Planet

De heropgerichte stonerrockband Candybar Planet is sinds 2012 weer regelmatig op de planken te zien. De band was begin jaren negentig samen met acts als Peter Pan Speedrock en The Spades één van de grondleggers van de Eindhoven Rockcity-beweging. Zo was de band onder meer te zien Dynamo Open Air Eindhoven in 1996 en tourde men in het kader van de Eindhoven Rockcity-tour door Nederland en Duitsland. In deze periode werden er ook tweetal releases uitgebracht, te weten het debuut ‘32 Bitch’ en de 10” EP ‘Candybar Planet’. In 2002 valt de band echter uit elkaar om tien jaar later terug te keren op diversen festivals. Dan is de band te zien op onder meer Paaspop, Speedfest, Roadburn en Baroeg open Air festival en onlangs is er zelfs nieuw materiaal verschenen. Het nieuwe album heeft de titel ‘Timelapse’ meegekregen en is sinds 24 september verkrijgbaar waarop naast oudgedienden Murphy van Oijen (gitaar) en Richard Plukker (gitaar/zang) nieuwkomers Koen Rijnbeek (drums) en Roel Aben (bass) te horen zijn.

Zo gaat het album van start met het groovende “Monkey See”, een ingetogen song voorzien van ronkende riffs, pakkende zangpartijen en spetterend gitaarwerk. Tijdens het volgende “Unwind” gaat het tempo wat omhoog waarbij vooral de groovende gitaar- en bass partijen opvallen. Tevens is de song voorzien van een dromerig, psychedelisch tussenstuk waarop de band opnieuw krachtig eindigt. “Spinoff” gaat van start met een ijzig intro waarna de band er stevig tegenaan gaat, de massieve riffs en de logge bas- en drumpartijen zorgen voor een duister sfeertje waarop de song eindigt met een psychedelische gitaarsolo. “Punchline” gaat vervolgens van start met gierend gitaarwerk en krachtige drumpartijen waarop het verder gaat met groovende beats, trippende keyboard- en gitaarpartijen. Het krachtige “King Candy Crown” is voorzien van een heerlijk bassloopje, spacy keyboardpartijen en verder bevatten ook de resterende songs op het album de voorgaande ingrediënten, luister bijvoorbeeld maar eens naar het uptempo “Murky Water” dat voorzien is van vette riffs, stampend drumwerk, ronkende riffs en gepassioneerde zangpartijen van Richard Plukker waarbij de song tevens is voorzien van enkele ingetogen passages. Het album wordt vervolgens afgesloten met het instrumentale “Timelapse” waarbij de band het aangedurfd heeft rustgevende pianoklanken te combineren met psychedelisch gitaarwerk en lome, ingetogen drumpartijen waarbij ik de sfeer proef van een band als Pink Floyd.

Het heeft veertien jaar geduurd, maar met ‘Timelapse’ hebben de Eindhovenaren een passend vervolg op het debuut ‘32 Bitch’ weten af te leveren. Het album is voorzien van een achttal afwisselende songs, dat het luisterplezier ten goede komt en waardoor het album niet snel gaat vervelen. Fans van krachtige stoner en spacy gitaarrock moeten deze release dan ook zeker eens gaan beluisteren.

01. Monkey See
02. Unwind
03. Spinoff