Bullet for my Valentine Temper Temper

Sony Music

Bullet for my Valentine

Het nieuwe, inmiddels vierde album van het uit Wales afkomstige Bullet For My Valentine is onlangs uitgekomen via RCA Records. De band werd in 1998 opgericht waarbij de band in de begin periode van hun carričre nog alleen covers speelde. Na het debuut ‘The Poison’ (2006), voorzien van stevige, goed in het gehoor liggende metal, geďnspireerd door grote metalacts zoals Metallica en Iron Maiden ging het echter hard met de band. Er werd veelvuldig opgetreden, en ook wist de band steeds grotere zalen te vullen. Met de release van ‘Temper Temper’ zal daar niet veel verandering in komen.

Zo gaat het album van start met het rauwe “Breaking Point”, dat los gaat met een felle scream van Matthew Tuck waarna de song verder gaat met krachtige riffs, gierend gitaarwerk, beukende drums en afwisselende zangpartijen. Ook het volgende “Truth Hurts” is een catchy nummer, voorzien van de nodige dosis melodie. Het titelnummer “Temper Temper” is opnieuw voorzien van zeer degelijke riffs en prima gitaarwerk, daar zal het bij mij dan ook niet aan liggen. Het zijn meer de zoetsappige zangpartijen zoals tijdens nummers als “Dead To The World” en “Tears Don’t Fall” waarbij de band net wat te soft overkomt. Luister echter eens naar een nummer als “Riot”, dat voorzien is van krachtige gitaarpartijen, prima solowerk van beide gitaristen en waarbij Tuck klinkt als een soort James Hetfield. Maar ook een nummer als “Saints & Sinners”, dat voorzien is van hakkend gitaarwerk mag er zijn. Het goed in het gehoor liggende “Livin' Life (On The Edge of A Knife)” sluit vervolgens het album op gepaste wijze af.

Al met al kunnen we concluderen dat Bullet For My Valentine met hun vierde album een degelijk album heeft weten af te leveren. Natuurlijk zijn er de haters die de band en ook deze release met de grond gelijk zullen maken, maar zo zijn de meeste songs behoorlijk uptempo en is het zoetsappige en de metalcore er bij de meeste songs wel vanaf. De songs zijn dan ook voornamelijk voorzien van spetterend gitaarwerk, afwisselende riffs en krachtige vocalen. Verder is het album voorzien van een strakke productie en een helder geluid waarbij vrijwel niets op valt aan te merken. Het feit blijft echter wel dat je band goed vind of niet en daar valt eindeloos over te discussiëren. Dat neemt echter niet weg dat BFMV een prima album heeft afgeleverd en fans van de band halen deze release dan ook gewoon in huis.

01. Breaking Point
02. Truth Hurts
03. Temper Temper