Broken Hope Omen Of Disease

Century Media Records

Broken Hope

Het nieuwe album, getiteld ‘Omen Of Disease’ van de uit Chicago afkomstige death metal band Broken Hope is eind september verschenen via Century Media Records. De band werd in 1989 opgericht en in 1991 verschijnt het debuut ‘Swamped In Gore’. Na vier albums houd de band er in 2002 mee op. Na een mislukte reünie in 2007 en de zelfmoord van originele zanger Joe Ptacek in 2010 lukt het gitarist Jeremy Wagner en bassist Shaun Glass in 2012 wel om de band nieuw leven in te blazen. Naast de twee originele leden zijn het verder drummer Mike Micezek, gitarist Chuck Wepfer en zanger Damian Leski (Gorgasm) die de band compleet maken.

Wat we op ‘Omen Of Disease’ voorgeschoteld krijgen zijn een twaalftal, brute deathmetal tracks. Zo gaat het album na een kort intro in de vorm van “Septic Premonitions “ krachtig van start met het explosieve “Womb Of Horrors”. Ook de volgende nummers razen in sneltrein vaart door waarbij de diepe putgrunt van Damian Leski als eerste opvalt. Verder zijn de songs voorzien van laag gestemde riffs, stampende blastbeats en zo nu en dan groovend gitaarwerk. De sound van Broken Hope kan dan ook het best omschreven worden als lomp, bruut en donker. Tijdens “Rendered Into Lard” wordt de band bijgestaan door Black Dahlia Murder’s Trevor Strnad die de song met zijn screams van de nodige afwisseling voorziet. Verder bevatten de songs onderling niet veel verschil. De nummers blijven dan ook maar moeilijk hangen. Naast de twaalf nieuwe tracks worden we ook nog getrakteerd op een nieuwe versie van het nummer “Incinerated” dat oorspronkelijk op het debuut stond. Verder zal er een ook speciale digipack versie van het album verschijnen voorzien van een tweetal live tracks als bonusnummers. Al met al weet de band een degelijk album zonder al te veel verrassingen af te leveren voor de extreme deathmetal fan.

01. Septic Premonitions (intro)
02. Womb Of Horrors
03. Ghastly