Boil aXiom

Vicisolum Productions

Boil

Het uit Denemarken afkomstige Boil heeft onlangs het album ‘aXiom’ afgeleverd. Ondanks dat dit het derde album van de band is, had ik nog niet eerder van de band gehoord. Het debuut, getiteld ‘Vessel’ verscheen in 2007 en werd in 2010 gevolgd door ‘A New Decay’. Het geluid van de band is een mix van aanstekelijke progressieve metal en moderne metal voorzien van de nodige grooves en emotie. Volgens de bijgeleverde info is ‘aXiom’ een concept album, waarbij de verhalen die vertelt worden tot stand zijn gekomen naar aanleiding van gesprekken met geesteszieke mensen die voornamelijk lijden aan paranoïde schizofrenie en mentale kwalen.

Zo gaat het album van start met het, rustige, progressieve “Sphere”, waarbij meteen de heldere stem van Jacob Løbner opvalt, die zo nu en dan wordt afgewisseld met enkele zware passages. Het volgende “At the Centre Of Rage” gaat vervolgens van start met een uptempo riff, waarna de zuivere zangpartijen van Jacob Løbner worden ingezet. Zo nu en dan is de song wel voorzien van enkele felle screams, maar over het algemeen doet Boil me toch aan een band als A Perfect Circle of Tool denken. Verder zijn de songs voorzien van krachtige riffs (Sever The Tie), uptempo gitaarwerk (Blink Of An Eye) en rustgevende, emotionele passages (Darkest). Verder valt het nummer “Vindication” op door de toevoeging van de vrouwelijk zangpartijen, waarbij de arrangementen van de song me wat aan een band als Lacuna Coil doen denken. Na het instrumentale “Ashes”, gaat de band er met “Sunbound” stevig tegenaan, waarbij de song tevens voorzien is van krijsende zangpartijen, krachtige riffs en brute grunts. Wat verder opvalt is dat de songs stuk voor stuk op zichzelf staan, zonder dat het concept wordt aangetast. Tevens heeft de band lange intro’s en hinderlijke onderbrekingen weg gelaten en dit is wel zo plezierig. Jacob is duidelijk hoorbaar beïnvloed door Maynard Keenan (Tool, A Perfect Circle), maar dit is iets dat mij als luisteraar absoluut stoort.

Al met al weet de band met ‘aXiom’ een sterk album af te leveren dat voorzien is van krachtige, ingetogen en tevens emotioneel passages, prima gitaarwerk en zeer degelijke zangpartijen. Verder is ook de productie prima in orde, zo is het geluid zuiver en helder. Fans van eerder genoemde bands als Tool en A Perfect Circle moeten deze band dan ook zeker en kans geven. Verder ziet het artwork, dat verzorgd is door niemand minder dan Travis Smith (Deadsoul Tribe, Katatonia, Nevermore) er zeer fraai uit.

01. Sphere
02. At the Centre Of Rage
03. Sever The Tie