Bloodwork Sunbather

Sound Guerilla

Bloodwork

Het Duitse Bloodwork heeft afgelopen juni haar derde album, getiteld ‘Zero’ afgeleverd. De band werd in 2007 opgericht en het geluid van de band ligt in het melodieuze death metal straatje. Verder is op deze nieuwe release zanger Michael Torka voor het eerst te horen, die de in 2011 opgestapte David Hambach vervangt.

Het album gaat van start met een kort, duister intro waarna we door de razende openingsriff even op het verkeerde spoor worden gezet. Al snel schakelt de band een paar stappen terug en gaat de song verder met thrashy riffs, melodieus gitaarwerk en krachtige drumpartijen. Het volgende ”Roaming The Void” gaat van start met snelle riffs en fel drumwerk van Moritz Menke. Verder bevat de song een mooie break en zijn de afwisselende cleane zang en brute grunts van nieuwkomer Michael Torka prima in orde. “My Order Of One” is vervolgens een zware, krachtige song voorzien van beukende riffs en donderende drumpartijen. Ook de rest van de songs liggen in het Zweedse Gothenburg metal straatje, waarbij namen als Soilwork, Dark Tranquility, Arch Enemy of In Flames meerdere keren komen bovendrijven. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het instrumentale titelnummer, of nummers als het bikkelharde “The First Stone” of het afsluitende “Silenced Voices”.

Al met al weet Bloodwork een zeer degelijk melodeath album af te leveren. De band weet dan ook op de juiste manier techniek, kracht en melodie te combineren. De songs op ‘Zero’ zijn echter niet bijster origineel en zo hebben we het een en ander al meerdere keren bij de eerder genoemde concurrenten voorbij horen komen. Dat neemt echter niet weg da de song goed in het gehoor liggen en het album heerlijk weg luistert waarbij ook het geluid ook nog eens prima in orde is.

01. A Truth Deceived
02. Roaming The Void
03. My Order Of One