Blodig Alvor Mørkets Frembrudd

Indie Recordings

Blodig Alvor

Het album ‘Mørkets Frembrudd’ van de Noorse punkband Blodig Alvor is onlangs via Indie Recordings verschenen. Blodig Alvor is een vrij nieuwe band en betekend vrij vertaald “bloed serieus”. De band tourde inmiddels uitgebreid door thuisland Noorwegen in het voorprogramma van acts als Oslo Ess, Raga Rockers, Valentourettes en Skambankt. Verder wordt de band in het persbericht omschreven als de volgende grote belofte uit Noorwegen.

Wat we voorgeschoteld krijgen zijn negen punkrock songs die ergens in het straatje liggen van een band als Bad Religion. Zo zijn de songs, die vrijwel geheel in het Noors worden vertolkt voorzien van vette riffs, ronkend gitaarwerk, rauwe zangpartijen voorzien van hier en daar de nodige melodie en gang vocals die het live altijd goed doen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het uptempo “Start En Revolusjon “, het melodieuze “Ordets Makt “ of het krachtige “Likegyldighetens Sønn”. Het geheel klinkt catchy, maar mede door de Noorse teksten blijven de songs niet direct hangen. Na een klein half uur zit het album er echter alweer op en dat is tegenwoordig toch net iets aan de korte kant. Neem daarbij dat de band niet echt vernieuwend klinkt waardoor de belofte iets minder groots uit zal pakken voor de rest van Europa.

Al met al heeft Blodig Alvor een degelijk punkrock album afgeleverd, maar dan ook niet meer en niet minder dan dat. Ik mis eigenlijk net dat beetje pit dat hun genre genoten wel hebben. De songs missen dan ook net dat beetje extra snelheid en agressie. Wat betreft de productie, hier zal het niet aan liggen want deze is verder prima in orde maar ik ben bang dat de band, mede door het grote aanbod, het in de rest van Europa niet gaat redden.

01. Mørkets Frembrudd
02. Mr. Molotow
03. Start En Revolusjon