Bliksem Face the Evil

Alone Records

Bliksem

Het Belgische Bliksem werd in 2007 opgericht en na de release van de gelijknamige EP in 2010 is het hard gegaan met de band. De band was veelvuldig te zien in het land, en ook internationaal deed de band het goed. Zo werd er onder meer opgetreden op het Paaspop festival, de Eindhoven Metal Meeting en op Metalcamp. Daarnaast was de band nog veelvuldig te zien op de nationale en internationale podia. De opnames vonden plaats in de zomer van 2012 en het album werd gemasterd door Herbrand Larsen (Enslaved) in de Earshot Studio in Bergen, Noorwegen.

Het album gaat van start met het felle “The Life on Which I Feed” dat voorzien is van uptempo riffs, gierend gitaarwerk, explosieve drumpartijen en furieuze zangpartijen. Tijdens het volgende “These Tales of Tragedy” schakelt de band een versnelling terug, mede door het groovende gitaarwerk klinkt de song dan ook behoorlijk heavy. Wat verder opvalt is de wat hese, rauwe stem van zangeres Peggy Meeussen die me doen denken aan Dawn Crosby (Détente) en Nicole Lee (Znowhite). Verder is er een grote rol weggelegd voor de gitarentandem van Toon Huet en Jeroen de Vries die de ene na de andere riff op ons afvuren. Luister bijvoorbeeld maar eens naar snelle songs als “Disciples”, “Dead End Road” of “Face the Evil”. Het voorlaatste “This Time” is vervolgens opnieuw een catchy song voorzien van degelijk gitaarwerk, uitstekend solowerk van beide gitaristen en enigszins melodieuze zangpartijen Peggy. Tijdens het afsluitende “Mr. Man” gaat het tempo opnieuw wat omlaag, waardoor mede door de stuwende riffs en het de prima vocalen een zeer dreigend geheel ontstaat.

Al met al heeft Bliksem met deze release een prima thrash plaatje afgeleverd, waarbij iedere fan van bands als Testament, Megadeth en Anthrax deze cd verplicht in huis moet hebben. Verder is de productie prima in orde, het geluid is dan ook zuiver en helder. Het enige minpuntje dat ik dan ook heb kunnen ontdekken is dat het album nog net geen veertig minuten duurt. Dat maakt de band echter live meer dan goed want Bliksem is de komende zomer veelvuldig te zien op diversen festivals en tijdens de vele clubshows. Wie de band dan ook nog niet kent moet deze zomer zeker eens de moeite nemen want Bliksem is klaar om de rest van Europa te bestormen.

01. The Life on Which I Feed
02. These Tales of Tragedy
03. Disciples