Bleed From Within Uprising

Century Media Records

Bleed From Within

Op 26 maart is het derde album van het uit Glasgow, Schotland afkomstige Bleed From Within uitgekomen. Mede door de uitstekende live reputatie van de band en de in de respectievelijk in 2006 en 2007 verschenen EP’s ‘The Eyes Of the Forgotten’ en ‘Welcome To the Plague Year’ wist de band in 2008 een deal met Rising Records binnen te halen. Op basis van twee volwaardige albums ‘Humanity’ (2009) en ‘Empire’ (2010) heeft de band de overstap gemaakt naar het Duitse Century Media Records. De sound van de band ligt in straatje van bands zoals The Black Dahlia Murder, All Shall Perish, Suicide Silence, As I Lay Dying en Trigger The Bloodshed.

Na een kort intro in de vorm van “III” gaat het album naadloos over in “Colony”, een krachtige, brute song voorzien van kwade zangpartijen van Scott Kennedy. Wat verder opvalt is dat de riffs en het drumwerk niet constant in de hoogste versnelling voortrazen. Mede door de midtempo riff komt de song hierdoor krachtiger, groovender en melodieuzer over. Tijdens “It Lives In Me” gaat het tempo vervolgens wel wat omhoog, waarbij de song voorzien is van snelle, brute riffs en opgefokte zangpartijen. Ook tijdens de volgende songs wordt het gaspedaal zo nu en dan eens flink ingetrapt. Wat verder opvalt zijn de uitstekende drumpartijen van drummer Ali Richardson. Luister maar een naar een nummer als “Our Divide”, dat voorafgegaan wordt door het instrumentale “Speechless” dat voor de nodige rust zorgt.

Ook met deze derde release heeft de band geen grootse veranderingen ondergaan en is het opnieuw brute, agressieve metalcore wat de klok slaat, voorzien van brute, agressieve riffs en boze zangpartijen. De nadruk ligt dit keer echter op midtempo song, waarmee Bleed From Within kracht en brutaliteit weet te combineren met een flinke dosis groove en finesse waardoor er een degelijk geheel ontstaat. Qua productie heeft de band ook dit keer geen steken laten vallen, maar dat mag ook wel bij het lezen van namen als Martyn 'Ginge' Ford (Bullet For My Valentine, Trivium, As I Lay Dying), Adam 'Nolly' Getgood (Periphery), Romesh Dodangoda (Funeral For A Friend, Sylosis) en Logan Mader (Gojira, Devildriver, Fear Factory) die voor de productie en mastering tekenden. Fans van eerder genoemde band moeten deze release zeker eens gaan beluistern, maar of de band zich echt zal onderscheiden tussen de horde bands die de metalcore scene momenteel bevolken vraag ik mij af.

01. III
02. Colony
03. It Lives In Me