Axel Rudi Pell Live On Fire ‘Circle Of The Oath Tour 2012’

SPV/Steamhammer

Axel Rudi Pell

Axel Rudi Pell zit al zo’n vijfentwintig jaar in het vak en bracht in deze periode al meer dan twintig albums uit. Axel kan dan ook gezien worden als een van de meest bekwame, standvastige en succesvolste gitaristen van Europa. Axel Rudi Pell begon zijn loopbaan begin jaren tachtig toen hij furore maakte met de band Steeler maar in 1989 was het Axel die uit de band stapte om zich op een solocarričre te richten. Sinds eind jaren negentig maakt de band gebruik van de zangkunsten van de Amerikaan Johnny Gioeli (ex-Hardline). De band wordt verder aangevuld met drummer Mike Terrana, bassist Volker Krawzak en toetsenist Ferdy Doernberg.

De laatste studio release van Axel Rudi Pell stamt uit 2012 en steevast om de twee jaar komt er een nieuw album van Axel op de markt waarbij in het tussenliggende jaar dan vaak een live album of een of ander speciale verzamelaar verschijnt. Zo ook dit keer, want onlangs is het live album ‘Live On Fire Circle Of The Oath Tour 2012’ verschenen op zowel cd als op dvd. Omdat ik alleen de cd aangeboden heb gekregen zal ik me tot deze beperken.

Wat we op de dubbel cd voorgeschoteld krijgen is een live registratie van het optreden van 18 oktober 2012 in Keulen (de DVD bevat de complete show van het Rock Of Ages festival in Seebronn van 28 juli 2012). Natuurlijk krijgen we enkele nieuwe nummers voorgezet van het uit 2012 stammende ‘Circle Of The Oath‘ album zoals “Ghost In The Black”, “Before I Die“ en het titelnummer, maar het blijven toch wel de klassiekers die het meest aanspreken. Luister bijvoorbeeld maar eens naar nummers als “Tear Down The Walls”, “Oceans Of Time” uit 1998 of het afsluitende “Rock The Nation”. Verder vinden we in de set dan nog een mooie medley terug met daarin de nummers “The Masquerade Ball”, “Casbah” en “Dreaming Dead” verwerkt en waarbij ook nog een stukje van Led Zeppelin’s “Whole Lotta Love” voorbijkomt. Ook krijgen we dan nog wel de onvermijdelijke drum en keyboard solo’s te verwerken, maar dat neemt niet weg dat Axel een strakke band om zich heen heeft staan met als uitschieter zanger Johnny Gioeli die totaal geen moeite lijkt te hebben met het gespeelde materiaal.

Al met al weet Axel met zijn band te overtuigen en is de kwaliteit van het gespeelde materiaal erg hoog. Misschien is deze live registratie voor veel rock en metal fans echter wel wat veel van het goede want ‘Live On Fire’ is na 'Knight Treasures’ (2003), 'Live Over Europe' (2008) en 'One Night Live' (2010) alweer de vierde live-CD/DVD van de band. De echte fans van de band zullen echter in hun nopjes zijn, want live staat de band altijd zijn mannetje en stelt Axel eigenlijk nooit teleur. We moeten dan ook toegeven dat Axel trouw aan zijn fans is en die in ieder geval weten wat ze kunnen verwachten.

Tracklist (CD1 & CD2):
01. Ghost In The Black
02. Strong As A Rock