Avatarium Avatarium

Nuclear Blast

Avatarium

Het Zweedse Avatarium bestaat pas 8 maanden maar heeft nu al een dijk van een debuutalbum afgeleverd. Avatarium is dan ook niet zomaar een band, Avatarium is namelijk opgericht door bassist Leif Edling (Candlemass, Krux). Naast Leif vinden we onder meer gitarist Marcus Jidell (Evergrey), toetsenist Carl Westholm (Krux, Jupiter Society) en drummer Lars Skjöld (Tiamat) terug in de band. De enige onbekende is eigenlijk Jennie-Ann Smith die de zangpartijen voor haar rekening neemt. De sound van de band ligt volgens eigen zeggen in het straatje van bands als Jethro Tull, Blue Öyster Cult, Black Sabbath, Rainbow. Maar omdat de songs grotendeels afkomstig zijn van Leif zelf, zijn de overeenkomsten met zijn andere twee band behoorlijk aanwezig.

Zo gaat het album van start met het krachtige “Moonhorse”, een song van zo’n negen minuten waar zangeres Jennie-Ann een geweldige prestatie neerzet waarbij je nekharen overeind gaan staan. Jennie-Ann weet de song te voorzien van de nodige sfeer met mooie, dromerige vocalen die een mooi verhaal vertellen. Verder bevat de song natuurlijk de zware, herkenbare basslijnen van Leif, doomy riffs, gierend gitaarwerk en sferische keyboardpartijen. Het volgende “Pandora's Egg” gaat rustig van start waarop de song na enkele minuten aanzwelt tot een zwaarder geheel. Ook hier is de wisselwerking tussen hard en zacht nadrukkelijk aanwezig en worden we getrakteerd op een prima solo van Marcus Jidell. Het titelnummer is vervolgens opgebouwd uit ritmisch gitaarwerk, langzame riffs en verhalende zangpartijen waarbij vooral tijdens de rustige passages de mooie stem van Jennie-Ann er uit springt. “Boneflower” wijkt vervolgens wat af van de voorgaande songs, het tempo ligt wat hoger en de zangpartijen zijn wat opgewekter waarbij het geheel wat meer een jaren zeventig gevoel heeft. “Bird Of Prey” is vervolgens opnieuw een langzame song voorzien van de eerder genoemde elementen zoals de wisselwerking tussen zware riffs en emotionele zangpartijen. Ook de resterende songs op het album bevatten deze ingrediënten, met als uitschieter het afsluitende “Lady In The Lamp” waarop opnieuw een hoofdrol is weggelegd voor Jennie-Ann.

Al met al weet bandleider Leif Edling met Avatarium een zeer degelijk album af te leveren. De doomy passages worden afgewisseld met prachtige, emotionele en passievolle zangpartijen waarbij een zeer gebalanceerd geheel is ontstaan. Het album vergt echter wel de nodige luisterbeurten, maar daarna is het voor de doomliefhebber smullen geblazen.

01. Moonhorse
02. Pandora's Egg
03. Avatarium