Autopsy The Headless Ritual

Peaceville Records

Autopsy

Altijd heerlijk als een van je favoriete death metal bands weer bij elkaar komt. Ik was al aardig gelukkig met ‘Macabre Eternal’, wat gewoon een prima plaat was. Nu weet Autopsy binnen twee jaar ook daar weer een vervolg aan te geven, getiteld ‘The Headless Ritual’. Mede door de goede comeback plaat hoop ik dat het gezelschap onder aanvoering van drummer/vocalist Chris Reifert (o.a. ex-Death, ex-Abscess) mijn hooggespannen verwachtingen kunnen inlossen.

En ja, zo eens in het jaar heb je zo`n plaat, waarbij je na de eerste tonen al weet dat het niet mis kan gaan. De openingsriff van “Slaughter At Beast House” en de “aaaaarwwawrraaargh” na 20 seconden doen me beseffen dat we hier met een klapper van jewelste te maken hebben. En 45 minuten later is dat besef volledig bevestigd, ingelost en terecht gebleken. Qua sfeer doet het denken aan ‘Mental Funeral’, alleen maar positief. Halverwege het eerste nummer van de plaat komt er zo`n typisch ziek doom stuk voorbij wat alleen Autopsy neer kan leggen. En er mee weg komen. Simpel, maar oh zo effectief. En zo gaan we van hoogtepunt naar hoogtepunt. “Mangled Far Below” heeft die lekkere crust punk vibe waardoor je ook alweer rondjes door je kamer rent met een fles bier in je handen. Nog een paar klasssiekertjes in wording: het dreigende “She Is A Funeral” (beste songtitel uit 2013)
De single “Arch Cadaver”, die zo op Severed Survival had kunnen staan en afsluiter “Headless Ritual”, wat het perfecte intro is van... ja, van nog een keer op play drukken.

Enige minpunt van de vorige plaat is dat ie te lang was, nu is deze weer te kort. Het is ook nooit goed. Alle vinkjes zijn gezet voor een goede plaat in mijn optiek. Voorlopig beste plaat van 2013! (Koos va Marle)

95/100

01. Slaughter at Beast House
02. Mangled Far Below