Ashes of Ares Ashes of Ares

Nuclear Blast

Ashes of Ares

Ashes of Ares is de nieuwe band van zanger Matt Barlow (Ex Iced Earth), drummer Van Williams (Ex Nevermore) en gitarist Freddie Vidales Barlow (Ex Iced Earth). In 2011 nam Matt voor de twee maal afscheid van Iced Earth omdat hij de band verplichtingen niet kon combineren met zijn baan als politieagent. In de tussentijd had Matt met gitarist en voormalig bandmaat Freddie Vidales een aantal songs geschreven. Vervolgens werd drummer Van Williams benaderd die na het uiteenvallen van Nevermore werkeloos thuis zat. Dat heeft geresulteerd in het ontstaan van Ashes of Ares. Nog voordat de band maar een noot had uitgebracht was Ashes of Ares eerder dit jaar al te gast op Duitse Rockhard festival waar ze een prima indruk op mij wisten achter te laten. Ik was dan ook zeer benieuwd hoe de heren het er in de studio vanaf zouden brengen. Na het album meerdere keren beluisterd te hebben was ik opnieuw aangenaam verrast. Jim Morris (Iced Earth, Kamelot, Morbid Angel) tekende voor de productie, die het album van een heldere en krachtige mix heeft voorzien.

Het album gaat van start met “The Messenger”, dat voorzien is van een donker gesproken intro ondersteund door wat gitaargetokkel waarna de rest van de band invalt. Zo gaat de song verder met krachtig, enerverend drumwerk van Williams, strakke riffs, pompende ritmes, prima gitaarwerk van Freddie Vidales en herkenbare zangpartijen van Matthew Barlow. Vervolgens gaat het verder met het stevige “Move The Chains”, waarbij gitarist Vidales eens temeer bewijst een prima gitarist te zijn. Verder bevat de song de nodige koortjes zoals we voorheen wel gewend waren van een band als Iced Earth, waarbij de nadruk van de songs vooral ligt op melodie en herkenbare refreinen. Met “On Warrior's Wings” doet de band het wat rustiger aan, waarbij Matt afwisselend in de hogere en lage regionen zijn zangkusten ten toon spreid. Halverwege bevat de song vervolgens een mooie break, waarna de song zich ontpopt van powerballad tot een epische heavy metal song. “Punishment” gaat van start met krachtig gitaarwerk, fluisterende stemmen en opzwepende drumpartijen. Ook deze song werkt zich op naar een krachtig einde. De ballad “This Is My Hell”, dat voorzien is van rustig akoestisch gitaarwerk en cleane zang van Barlow is vervolgens het eerste rustpuntje op het album. Tijdens “Dead Man's Plight” doet het middenstuk me wat aan Iron Maiden denken en met het thrashy “Chalice Of Man” doet de band vervolgens een flinke duit in het heavy metal zakje. “The Answer” is vervolgens een gevoelig powerballad, waarbij we een heel andere Matt Barlow te horen krijgen. Naast de cleane zang van Matt is de song verder voorzien van sfeervol gitaarwerk. Het voorlaatste “What I Am” is opnieuw een krachtige, uptempo song waarop het album in stijl wordt afgesloten met het slepende “The One-Eyed King”.

Al met al heeft Ashes of Ares een zeer herkenbaar album afgeleverd. Dit komt natuurlijk mede door het stemgeluid van Matt Barlow. Mede door de ervaringen in Iced Earth en Nevermore van Barlow en Willams zijn de invloeden van hun voormalige werkgevers duidelijk hoorbaar. Echter omdat beide heren nooit de hoofcomponisten waren missen de songs op dit debuut nog net wat finesse en souplesse van eerder genoemde bands. Dat neemt echter niet weg dat fans van pure US heavy metal deze release gewoon in huis halen.

01. The Messenger
02. Move The Chains
03. On Warrior's Wings