Annihilator Feast

UDR Music

Annihilator

Het voorlaatste Annihilator album, getiteld ‘Annihilator’ stam alweer uit 2010, maar op 23 augustus is eindelijk het nieuwe album van de Canadese band verschenen dat de titel ‘Feast’ heeft meegekregen. Annihilator draait alweer een lange tijd mee in de scene, zo werd de band in 1984 opgericht en stamt het debuut ‘Alice in Hell’ uit 1989, gevolgd door ‘Never, Neverland’ in 1991. Deze eerste twee albums zijn mijn inzien nog steeds klassiekers die de band nooit meer heeft kunnen evenaren. De laatste jaren heeft de band echter toch ook een aantal zeer sterke albums weten af te leveren, zoals het uit 2005 stammende ‘Schizo Deluxe’, of het uit 2007 afkomstige album ‘Metal’ waarop Jeff een aantal gastmuzikanten had uitgenodigd zoals Jeff Loomis (Nevermore), Danko Jones, Alexi Laiho (Children Of Bodom) en Corey Beaulieu (Trivium). Ook het voorlaatste ‘Annihilator’ kan in het rijtje van succes albums genoemd worden, zo stond het album vol met strakke riffs, spetterend gitaarwerk, felle zang en pakkende songs. Inmiddels zijn we aanbeland bij album nummer veertien, en heeft bandleider Jeff Waters vele bandleden zien komen en gaan. Sinds 2003 vorm Jeff samen met zanger Dave Padden de basis van de band en worden de overige leden per album of tour ingehuurd.

Na het beluisteren van het nieuwe album kan ik concluderen dat de band de lijn van ‘Annihilator’ heeft weten voort te zetten. Zo gaat het album van start met het uptempo “Deadlock”, waarbij de song voorzien is van zeer felle riffs en krachtige, agressieve zangpartijen van Dave Padden. Verder doet de song op sommige momenten wat aan Slayer denken waarbij zelfs de spetterende solo’s van Jeff Waters hebben wel wat van die Kerry King weg. “No Way Out” gaat vervolgens nog rustig van start maar niet veel later dendert de band op sneltreinvaart verder. Tijdens het krachtige “Smear Campaign” neemt de band wat gas terug, waarbij de song voorzien is van uitstekend drumwerk en formidabel gitaarwerk van de heer Waters. “No Surrender” is vervolgens voorzien van funky gitaarwerk en “Perfect Angel Eyes” is dan weer een emotionele ballad die in het straatje van “Phoenix Rising" van het album ‘Set the World on Fire’ past. “Demon Code” is dan weer een typische annihilator track, voorzien van hakkend gitaarwerk en de agressieve zangpartijen van Padden. Het voorlaatste “Fight The World” gaat van start met een rustig, akoestisch intro voorzien van ingoten gitaarwerk waarop de band het gaspedaal nog eens diep intrapt. Het album wordt vervolgens op gepaste wijze afgesloten met “One Falls, Two Rise”, voorzien van een rustig beginstuk, een zeer krachtig middenstuk en een mooi einde.

AL met al weet Annihilator een zeer sterk album af te leveren, waarbij ik moet toegeven dat dit misschien wel een van de hardste en snelste van de laatste jaren is. Het gitaarwerk is zoals we gewend zijn, superstrak, voorzien van melodie en de solo’s zijn loepzuiver. Ook de zangpartijen van Dave zijn feller dan ooit tevoren en is het geluid kraakhelder. Verder is het album voorzien van de nodige variatie waardoor het album geen seconde gaat vervelen. Fans van het eerste uur van de band zullen dan ook niet teleurgesteld worden en iedere rechtgeaarde thrash fan kan dit album dan ook met een gerust gevoel aanschaffen.

Naast de normale uitvoering van deze release is er ook een limited-edition verschenen, en die is nu net het interessantst voor de fans van de band. Deze release bevat namelijk een extra cd, getiteld ‘Re-Kill’, met daarop maar liefst vijftien songs die in 2012 opnieuw zijn opgenomen. Wat betreft deze bonus cd, de nummers zijn in een nieuw, lees modern jasje gestoken en klinken dan ook als een klok. De zangpartijen zijn door Dave Padden ingezongen en ik moet toegeven, dat klinkt niet verkeerd. Ik mis echter wel het rauwe geluid van de originele versies, de nummers worden namelijk zeer clean en netjes gespeeld. Dat neemt niet weg dat deze limited-edition een zeer interessant extraatje is en een must is om aan te schaffen voor alle Annihilator fans.

01. Deadlock
02. No Way Out
03. Smear Campaign