Zico Chain The Devil In Your Heart

Suburban Records

Zico Chain

Het tweede volwaardige album van Zico Chain zal op 16 april via Suburban Records in heel Europa uitkomen. Het album is de opvolger van het uit 2007 stammende ‘Food’. Zico Chain is een Britse rockband rondom zanger / bassist Chris Glithero en bestaat sinds 2005 en volgens eigen zeggen liggen de invloeden van de band in het straatje van acts als Motörhead, Queens of the Stone Age, The White Stripes en System of a Down. Voor de opnames van deze nieuwe release besloten de heren back to basics te gaan. De plaat is geheel zelf gefinancierd en geproduceerd, dus zonder enige bemoeienis van buitenaf. Het album werd dit keer niet opgenomen in een studio, maar gewoon in een verlaten huis waarbij de band de hulp inschakelde van Audrey Riley (Muse, Foo Fighters).

Het album gaat van start met het stevige “Evasion”, voor de fans van het debuut is het dan ook even slikken want mede door de scherpe vocalen klinkt het allemaal een stuk feller. Na het openingsstuk gaat het verder met een radiovriendelijk refrein, waardoor de song eigenlijk op twee gedachtes hinkt, aan de ene kant klinkt het stevig en aan de andere kant catchy en melodieus. “The Real Life“ is vervolgens een groovende songs, waarbij de melodielijnen en zangpartijen van Chris me wat aan Tool doen denken. Het volgende “New Romantic” is een rustige, melodieuze song, waarbij de band zich van zijn gevoelige kant laat horen. Tijdens de eerste noten van “Mercury Gift” doet de band het wat rustiger, maar als snel ontpopt het nummer zich tot een krachtige song met meezingbaar refrein. De song doet een beetje denken aan een mix van System Of A Down en Linkin Park. Ook “A Thousand Splendid Suns” ligt in hetzelfde staatje. “Our Evil” is vervolgens weer een stevige song voorzien van thrashy gitaarpartijen en rauwe zang. Wat we verder op het album voorgeschoteld krijgen zijn catchy nummers, voorzien van prima gitaarwerk, krachtige zangpartijen van Chris Glithero en sing-along refreintjes. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het melodieuze “Black Turns White”, of “Perfect High“ waarbij de band naar een krachtig hoogtepunt weet toe te werken. Het voorlaatste “I Am The Silence “ is een mooie ballad waarop “More Than Life” het album op gepaste wijze afsluit.

Zico Chain weet te overtuigen, de nummers zijn, catchy, melodieus, krachtig en voorzien van sterke teksten. Tevens weet de band hoe ze een instrument moeten bespelen en hebben de songs een kop en staart. Al met al heeft Zico Chain met ‘The Devil In Your Heart’ dan ook een zeer degelijk, overdonderend album afgeleverd. Met deze release op zak zal het voor de band dan ook niet moeilijk moeten zijn de internationale podia te bestormen. Wij zijn er in ieder geval klaar voor, dus kom maar op met die live shows.

01. Evasion
02. The Real Life
03. New Romantic