Wicked Mystic Beware And Whisper

P&C WeltMeister Records

Wicked Mystic

Enkele maanden geleden is het derde album van de Nederlandse band Wicked Mystic verschenen, het album heeft de titel ‘Beware And Whisper’ meegekregen en is daarmee de opvolger van het uit 2002 stammende ‘Lithium’. Wicked Mystic bestaat al sinds 1989, al is de band ooit onder de noemer Legend begonnen. Begin jaren negentig bracht de band vervolgens een aantal demo’s uit, en zag de eerste mini-cd ‘Mend Or End’ in 1994 het levenslicht waarop er werd opgetreden in het voorprogramma van onder meer Overkill, Gorefest en The Gathering. Na het verschijnen van het eerste volwaardige album, getiteld ‘The Paramount Question‘ in 2000 wordt er uitgebreid getoerd als opener voor bands als Judas Priest, Megadeth, Metal Church en Annihilator.

Na bijna 10 jaar van stilte is de band opnieuw terug aan het metalfront. De band werd gevraagd om nog een keer op te treden in het Rockcafé Backstage in Nijmegen ter gelegenheid van het twintig jarig bestaan. Zo werd er vervolgens opgetreden in de line up van het ‘Mend Or End’ album en van het een kwam het ander. Zo heeft Wicked Mystic onlangs hun derde album live aan het publiek gepresenteerd in een overvolle Willemeen te Arnhem. Het materiaal op ‘Beware And Whisper‘ is echter niet geheel nieuw, want naast de vier nieuwe tracks nam de band tevens een aantal oudere songs opnieuw op welke afkomstig zijn van het ‘Mend Or End’ album. De nieuwe songs bestaan uit opener “Beware and Whisper”,” Incapacity”, het instrumentale “March of the Wicked” en “We Will Succeed”. Zo zijn de nieuwe songs vette tracks, voorzien van felle thrashriffs, krachtig drumwerk, prima gitaarwerk en agressieve, brutale zangpartijen. De oude songs doen overigens niet veel onder voor het nieuwe materiaal en ik moet toegeven, de old school Bay Area thrash van deze band bevalt me wel. Luister maar eens naar “Inject Fatality“ waarbij ik meteen aan het oudere werk van Testament moet denken. Verder hoor ik hier en daar ook wel wat rifjes van bands als Kreator, Exodus en zelf Death voorbij komen maar dat mag de pret niet drukken. Tevens vinden we op het album dan nog de zeer vette cover “Bonded By Blood” van Exodus terug.

Al met al weet Wicked Mystic met ‘Beware And Whisper’ een krachtig thrash album af te leveren waarbij kracht, agressie en spelplezier voorop staat. De band klinkt dan ook als herboren. Ook wat betreft de productie en het artwork zit het wel goed, het geluid is voor een album dat in eigen beheer is opgenomen dan ook prima te noemen. Fans van old school thrash moeten deze band dan ook zeker een kans geven, en mochten ze eens in de buurt spelen dan zal ik zeker een bezoekje wagen.

01. Beware and Whisper
02. Inject Fatality
03. All in One