Weapon Embers and Revelations

Relapse Records

Weapon

Het Canadese Weapon bestaat nog niet heel lang (sinds 2003) maar brengt sinds 2009 bijna om het jaar een plaat uit. 2012 heeft dan dus de derde release te pakken van dit viertal, wat een combinatie van death en black metal maakt. Gecombineerd met de occulte inslag pakt dit uitermate effectief uit.

Weapon is een band die met minimale middelen een heel eind komt om hun geluid gestalte te geven. “The First Witnesses of Lucifer” begint langzaam als een soort trance voordat we pas de eerste gitaren horen invallen. De black metal in de nummers valt goed terug te horen in de leads die af en toe spookachtig over de basis van death metal zweven. Laaggestemde grommende gitaren en een hakkend drumstel maken de boel af. Ondanks dat de basis in veel nummers hetzelfde is qua rhythm-gitaarwerk blijft het door de vele variaties, solo’s en andere kunststukjes een spannend geheel. “Crepuscular Swamp, Unhinged Swine” is dan weer meer gericht op groove en even ontspanning tussen het geweld ervoor en er na. “Liber Lilith” toont namelijk de kracht en diversiteit van de band door vele lagen gitaarriffs op de luisteraar los te laten. Na instrumental “Grotesque Carven Portal” is “Embers and Revelations” de snelheidsduivel van het album, waartegen de laatste twee nummers, “Disavowing Each in Aum” en “Shahenshah” wederom de veelzijdigheid van de band aantonen door te wisselen tussen snelheid en rustige melodieën.

Met een gortdroge productie is Weapon er in geslaagd een uitermate onderhoudend album te maken, wat het beste van de black en death metal mengt in deze minimalistische aanbidding van het occulte. Zeker de moeite waard om eens te luisteren! (Thomas van Golen)

01. The First Witnessess of Lucifer
02. Vanguard of the Morning Star
03. Crepuscular Swamp, Unhinged Swine