Vicious Rumors Live You To Death

Steamhammer/SPV

Vicious Rumors

In 2011 tourde het Amerikaanse Vicious Rumors meerdere keren door Europa waarbij zij in totaal zo’n 92 shows verzorgden. De tour in het voorprogramma Hammerfall was natuurlijk een uitgesproken kans om een groter publiek te bereiken, en tijdens deze tour werden ook diverse shows vastgelegd, waarvan nu de opnames op het nieuwe live album ‘Live You To Death’ zijn verschenen. Vanaf de eerste release ‘Soldiers Of The Night’ in 1986 staat Vicious Rumors garant voor technische, melodieuze powermetal. Begin jaren negentig kent de band een hoogtepunt in hun carrière met de albums ‘Digital Dictator‘, ‘Vicious Rumors’ en ‘Welcome To The Ball’. Het is dan ook niet voor niets dat een groot deel van het gespeelde materiaal op deze live cd afkomstig is van de eerste vier albums van Vicious Rumors. De band met als drijvende kracht gitarist Geoff Thorpe heeft moeilijke tijden gekend, met als dieptepunt het overlijden van zanger Carl Albert bij een tragisch auto-ongeluk in 1995. Carl Albert stond bekend als één van de beste zangers op dat moment in de scene. Ondanks de diversen line-up wisselingen die volgden heeft bandleider Geoff Thorpe er altijd in geloofd, en tevens bracht de band een aantal redelijke albums op de markt waarvan het uit 2011 stammende ‘Razorback Killers’ gezien kan worden als een van de meest succesvolste.

Om de tijd te drukken tot het aanstaande nieuwe album dat binnen enkele maanden zal verschijnen heeft de band dus een live album op de markt gebracht. De opnames werden zoals reeds eerder vermeld gemaakt tijdens de tour met Hammerfall, en het was ook Hammerfall's Pontus Norgren die de productie van deze live-registratie voor zijn rekening nam. De live opnames stammen voornamelijk van de Duitse shows, zo zijn het vooral de vele klassiekers zoals “Digital Dictator”, “Minute to Kill”, “Down To The Temple” en “Hellraiser” die we op het album terugvinden. Wat verder opvalt is het spelplezier en het hoge tempo van de show. Er wordt dan ook geen moment verspeeld. Verder is het geluid voor een live registratie prima in orde en is zanger Brian Allen redelijk goed bij stem. Wat ook opvalt zijn de tweestemmige gitaarsolo’s en strakke riffs van de heren Thorpe en Rasmussen die zeer goed uit de verf komen. Natuurlijk wordt er ook even stilgestaan bij het meest recente album ‘Razorback Killers’ in de vorm van “Murderball” en “Let The Garden Burn”, maar verder zijn het gewoon alle klassiekers die de band ons voorschotelt. Het album is tevens nog voorzien van een tweetal covers, te weten Black Sabbath’s “Sign Of The Southern Cross” en “Running Wild” van Judas Priest en ik moet toegeven, beide songs worden prima vertolkt door de band.

Al met al heeft Vicious Rumors met deze release een prima live album uitgebracht, het is alleen jammer dat er slechts negen songs op het album zijn verschenen want de band heeft zoveel meer goede songs. Ook is het jammer dat er niet wat extra live beelden zijn toegevoegd aan het album, want live straalt deze band zoveel energie uit dat je het gewoon met eigen ogen moet zien. Fans van de band hoeve echter niet te twijfelen en halen deze reelase zo snel mogelijk in huis.

01. Replicant / Digital Dictator
02. Minute to Kill
03. Murderball