Vengeance Crystal Eye

Steamhammer Records / SPV

Vengeance

In 2010 verlaat gitarist Jan Somers opnieuw de Nederlandse hardrock act Vengeance. De schok is dan ook groot als eind januari het trieste nieuws ons bereikt dat Jan op 46 jarige leeftijd aan een hartinfarct is overleden. Door de vele tegenslagen dachten velen dat het nu gedaan zou zijn met de band, echter zanger Leon Goewie wil van stoppen niets weten.

Vengeance werd in 1983 opgericht en een jaar later verschijnt het debuut, getiteld ‘Vengeance’. Het hoogtepunt van de band was eind jaren tachtig, toen de band zeer sterke album uitbracht zoals ‘Take It Or Leave It’ (1987) en ‘Arabia’ (1989). Door de jaren heeft de band vele bezettingswisselingen gekend, zo waren het in de beginperiode gitaristen Oscar Holleman en Arjen Lucassen die deel uitmaakten van de band en werd zanger Leon Goewie in 1990 tijdelijk vervangen door Ian Parry. Door de vele strubbelingen binnen de band lukt het Vengeance eigenlijk nooit om internationaal echt door te breken en begin jaren negentig lijkt het erop dat de band ophoud met bestaan. In 1997 zijn het Arjen Lucassen en Leon Goewie die de band nieuw leven inblazen met de release van ‘Back From Flight 19’, echter ook deze samenwerking is van korte duur.

Met een geheel vernieuwde line-up in de vorm van Chris Slade (ex-AC/DC), Chris Glen (Michael Schenker Group) en Kerri Kelli (ex-Alice Cooper ) heeft Leon het album ‘Crystal Eye’ opgenomen dat op 27 februari via Steamhammer Records / SPV is verschenen. Het album gaat van start met het felle “Me And You”. De song is voorzien van stevig gitaarwerk, krachtige drumpartijen, de herkenbare zang van Goewie en spetterende solopartijen. Al met al een sterke opener. Het volgende “Bad To The Bone” gaat vervolgens wat rustiger van start, maar al snel ontpopt de song zich als een ware rocker. Met “Barbeque” heeft de band een prima rocknummer afgeleverd, dat het vooral goed zal doen op feestjes en partijen in de zomer. Ook de volgende songs zijn stuk voor stuk prima nummers. Luister bijvoorbeeld maar eens naar “Shock Me Now” dat geschreven werd door Bonfire's Hans Ziller. Verder kreeg Goewie de hulp van meerdere nationale en internationale artiesten. Zo werd het stevige “Whole Lot Of Metal” geschreven door Tony Martin (ex-Black Sabbath), en werd het titelnummer ”Crystal Eye” geschreven door Arjen Lucassen. Tevens levert Jan’s zoon, Timo Somers (Delain) enkele bijdragen aan het album als gast gitarist. Tegen het einde van het album krijgen we nog twee gevoelige ballads voorgeschoteld in de vorm van “Promise Me” en “Missing” waar Leon zich van zijn gevoelige kant laat horen. Het album wordt op gepaste wijze afgesloten met “Jan's End Piece”, dat bestaat uit enkele gitaarsolo's van Jan voordat hij overleed.

Met ‘Crystal Eye’ levert Vengeance opnieuw een degelijk album af. De productie lag in handen van Michael Voss, die tevens samen met Leon Goewie een groot deel van songs schreef. Fans van de band hebben dit album waarschijnlijk al in huis. Maar ook fans bands als Deep Purple, AC/DC, Whitesnake, Guns ‘n Roses en Dio moeten dit album zeker eens gaan beluisteren.

01. Me And You
02. Bad To The Bone
03. Barbeque