UFO Seven Deadly

Steamhammer Records / SPV

UFO

Op 27 februari is het inmiddels twintigste album van de Britse hardrockband UFO verschenen via Steamhammer Records / SPV. De band bestaat al sinds eind jaren zestig, dus alweer meer dan veertig jaar. Van de originele line-up zijn het nog steeds frontman Phil Mogg en drummer Andy Parker die nog steeds deel uitmaken van de band, die verder bestaat uit toetsenist Paul Raymond en gitaarvirtuoos Vinnie Moore. Bassist en medeoprichter Pete Way speelt net als op het voorgaande album ‘The Visitor’ (2009) vanwege gezondheidsredenen niet mee op het nieuwe album.

Het krachtige “Fight Night” opent het album. Wat we voorgeschoteld krijgen is degelijke hardrock waarbij vooral de zuivere zangpartijen van de heer Mogg en het spetterende gitaarwerk van Vinnie Moore opvallen. Ook het volgende “Wonderland” is voorzien van degelijk gitaarwerk, krachtige drumpartijen. Het lijkt er overigens op dat ondanks de leeftijd van zanger Mogg de jaren nog geen vat hebben gehad op zijn stem. Het rustige “Angel Station” is met ruim zes minuten op de klok een van de langste nummers van het album. “Year Of The Gun” is opnieuw een pakkende song. Verder bevat het album gewoon tien prima hardrock songs, voorzien van de nodige southern en blues invloeden, krachtige riffs en een prima groove. Voor wie de band de laatste jaren heeft gevolgd zal het album echter geen verrassingen bevatten. Dat neemt echter niet weg dat nummers als” The Last Stone Rider”, “Burn Your House Down” en het afsluitende “Waving Good Bye” stuk voor stuk sterke songs zijn.

Na ruim veertig jaar weet UFO nog steeds te overtuigen en ook het spelplezier is nog steeds aanwezig. Op deze manier kan de band dan ook met gemak nog enkele jaren doorgaan. Want ondanks dat het hoogtepunt van UFO al enkele jaren achter ons ligt gaat de typische rock van de band eigenlijk nooit vervelen. Naast de normale jewel case uitvoering is het album ook als speciale digipack editie en op oranje vinyl verkrijgbaar. Beide uitvoeringen bevatten een tweetal bonustracks, te weten “Other Men's Wifes” en “Bag o Blues”.

01. Fight Night
02. Wonderland
03. Mojo Town