Torian Dawn

Sound Guerilla / DA music

Torian

De Duitse powermetal band Torian heeft onlangs hun derde album, dat de titel ‘Dawn’ heeft meegekregen afgeleverd. De band werd in 2002 opgericht en in 2005 verscheen het debuut ‘Dreams Under Ice’. De opvolger ‘Thunder Times’ verscheen in 2009. Verder speelde de band in het voorprogramma van bands als Dragonforce, Vicious Rumors, Overkill en Sabaton om er enkele te noemen.

Na een bombastisch, bijna klassiek intro, in de vorm van “Run Of The River” trapt de band af met “Grateful”. Wat we voorgeschoteld krijgen zijn uptempo riffs, snelle drumpartijen en hoge zangpartijen. Verder is de song voorzien van een meerstemmig refrein en spetterend gitaarwerk van beide gitaristen. Het volgende “Soul Desert Asylum” gaat van start met zeer snelle riff, waarbij het begin van de song enige symfonische blackmetal trekjes vertoont. Wat we verder horen zijn galopperende riffs, melodieus gitaarwerk en krachtige, thrashy vocalen van Marc Hohlweck. Tijdens “Thunder Battalions” neemt de band wat gas terug, om vervolgens door te stomen met het uptempo “Lost Command”. Ook de song is opnieuw voorzien van enkele symfonische trekjes, maar tevens kent de song ook enkele bombastische momenten. “Oceans” gaat van start met een rustig piano intro, waarna zanger Marc Hohlweck de gevoelige snaar weet te raken. De song ontpopt zich vervolgens tot een mooie semi ballad. Bij nummers als “Fall Of The Golden Towers” liggen de invloeden van bands als Blind Guardian, Helloween en Gamma Ray er wel erg dik bovenop, maar dat neemt niet weg dat de band een aantal prima songs heeft geschreven. Luister bijvoorbeeld ook maar eens naar het thrashy “Lords Of Babylon”, of het snelle “Fires Beyond The Sun”. Het voorlaatste “Wounded” is een bombastische intro naar het ruim zestien minuten durende titelnummer “Dawn” dat het album op gepaste wijze afsluit.

Al met al heeft Torian met deze release een prima powermetal album afgeleverd dat voorzien is van voldoende variatie. De songs zijn prima, en de band wee hoe ze hun instrumenten moeten bespelen. Het enig minpuntje is dat de productie wel wat vetter had gekund naar mijn idee. Fans van eerder genoemde bands als Blind Guardian, Helloween, Gamma Ray maar ook van Jag Panzer of Vicious Rumors moeten de band zeker eens een kans geven.

01. Run Of The River
02. Grateful
03. Soul Desert Asylum