Thunderkraft Totentanz

Svarga Music

Thunderkraft

Het nieuwe album van het uit de Oekraïne afkomstige Thunderkraft zal op 6 april via Svarga Music uitkomen. Het album heeft de titel ‘Totentanz’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2005 stammende debuut ‘The Banner Of Victory’. Thunderkraft werd in2001 opgericht. Wat betreft de muzikale richting van de band, deze moet gezocht worden in de industriële folk death black metal hoek. Aldus de bijgeleverde promo sheet. De testen van de band worden gezongen in het Oekraïense, Russische en Duits waardoor deze voor het grootste deel ook onverstaanbaar zijn.

Het album gaat van start met een vrolijk folk metal deuntje, waarna de band het gaspedaal eens flink intrapt. De zangpartijen zijn ruig, het gitaarwerk is stevig en de song zit vol afwisseling, waarbij het geheel wordt overgoten met een folk sausje en invloeden uit Rusland. Ook het volgende “Mass Defect” is een stevige song, voorzien van zware, hakkende riffs, atmosferische keyboardpartijen, krachtige drums en donkere grunts waarbij het geheel wordt aangevuld met vrolijke fluit en vioolpartijen. “Dance of The Dead” gaat echter van start met teveel elektronische synthesizer geluiden, waardoor de song wat uit de toom valt bij de eerste twee nummers van het album. Met de semi-ballad “Death Won't Separate Us” gaat het er vervolgens wat rustiger aan toe. Gelukkig ligt “The Future World” weer in het straatje van de eerste twee songs, maar met “A Crumpled Story” gaat het weer mis. Mede door de duistere gesproken teksten klinkt “Where The Dream Flows As Moisture From Eyelashes” behoorlijk spooky. “Towards A New Dawn” doet me vervolgens een beetje aan een film soundtrack denken waarop het album wordt afgesloten met het folk achtige “The Creator Of Life”.

Met ‘Totentanz’ heeft de band een veelzijdig album afgeleverd, echter de black en death invloeden zijn in mindere mate aanwezig. Het zijn dan ook vooral de folk en elektronische synthesizer geluiden die de hoofdmoot van de muziek vormen. Fans van bands als Arkona, of Trollfest maar ook van bands als Eluveitie moeten deze band zeker eens een kans geven.

01. Настане Час [A Time Will Come]
02. Дефект Масс [Mass Defect]
03. Totentanz [Dance of The Dead]