Therapy?  A Brief Crack Of Light

Blast Records

Therapy?

Het nieuwe, inmiddels dertiende album van Ierse rockformatie Therapy? is op 17 februari verschenen via Blast Records (voormalig Demolition Records). Het album is daarmee de opvolger van het uit 2009 stammende studioalbum ‘Crooked Timber’. De band rondom gitarist/zanger Andy Cairns werd in 1989 opgericht en verwierf vooral bekendheid door de hitsingle “Diane” uit 1995. Het uit 1994 stammende album ‘Troublegum’ en ‘Infernal Love’ (1995) behoorde tot de grootste successen van de band. Na deze succesperiode ging het vervolgens wat minder met de band. Therapy? koos dan ook niet voor de gebaande paden van het grote succes maar bleef trouw aan hun stijl en daarmee aan hun fans.

Na het sterke album ‘Crooked Timber’ uit 2009 was ik benieuwd of de band de stijgende lijn voort kon zetten. Na het album enkele malen beluisterd te hebben kan ik concluderen dat ze daar prima in zijn geslaagd. Het album gaat van start met “Living In The Shadow Of The Terrible Thing”, een typische Therapy? song voorzien pakkende riffs, lekkere basspartijen, krachtig drumwerk en de herkenbare zang van Cairns. De song is catchy en ligt goed in het gehoor en is dan ook niet voor niets gekozen tot eerste single van het album. “Plague Bell” is vervolgens een wat snellere, stevigere song voorzien van grimmige zangpartijen. Het nagenoeg instrumentale “Marlow” is een wat vreemd nummer Het nummer is voorzien van pakkende riffs en luistert heerlijk weg. Het sterke “Before You, With You, After You” doet me wat betreft het gitaarwerk wat aan het ouder werk van Prong denken. Ook de volgende nummers zijn afwisselend en verschillen qua opbouw nogal eens van elkaar. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de verschillen tussen het stevige “The Buzzing” en het hierop volgende “Get Your Dead Hand Off My Shoulder”, of het groovende “Why Turbulence?“. Het voorlaatste “Stark Raving Sane” doet vervolgens weer wat aan het oudere, herkenbare geluid van de band denken. Het album wordt op gepaste wijze afgesloten met het rustige, wat vreemde “Ecclesiastes” dat mede door de vervormde vocalen wat psychedelisch aanvoelt.

Na het beluisteren van het album kunnen we dus gerust stellen dat Therapy? Opnieuw een niet alledaags album heeft afgeleverd. De band weet op prima wijze de aandacht van de luisteraar vast te houden. “A Brief Crack Of Light” is een afwisselend album, waarin de fan van de band zich dan ook zeker zal kunnen vinden.

01. Living In The Shadow Of The Terrible Thing
02. Plague Bell
03. Marlow