The Very End Turn Off The World

Steamhammer/SPV

The Very End

Nog geen twee jaar na het verschijnen van het tweede album van het Duitse The Very End ligt alweer het derde album in de schappen. Het album heeft de titel ‘Turn Off The World’ meegekregen en is opnieuw via Steamhammer/SPV verschenen. Met het verschijnen van het nieuwe album heeft gitarist Volker Rummel plaats gemaakt voor nieuwkomer Alex Bartkowski. De band wordt nogal eens omschreven als thrashmetal band, maar mede door het moderne geluid waarbij melodie, groove en agressie voorop staat gaat deze vlieger niet altijd op. Zo bevatten de songs naast de nodige moderne thrash riffs tevens de nodige melodeath, powermetal en deathmetal invloeden.

Zo gaat het album van start met het catchy “Splinters”, dat voorzien is van groovend gitaarwerk, krachtige uptempo drumpartijen en lekkere meezing gedeeltes waarbij zanger Björn Goosses niet geheel onverdienstelijk zowel de cleane als ruige zangpartijen voor zijn rekening neemt. Tijdens de cleane partijen moet ik echter wel wat aan een band als Metallica denken. Ook het volgende “Iron Sky” is voorzien van krachtige riffs, melodieus gitaarwerk en afwisselende zangpartijen. Tijdens “The Black Fix” gaat het tempo wat omhoog, om vervolgens verder te gaan met het groovende “Maelstrom Calling”. Ook “Sixes and Nines” rost lekker door, waarop het verder gaat met het ultra snelle “The Last Mile”. Naast zanger Björn Goosses die me wel bevalt is het tevens drummer Daniel Zeman die pluspunten verdient met zijn afwisselende spel, maar beide gitaristen zijn ook zeker niet slecht en weten de ene na de andere riff uit hun gitaar te toveren. Wat betreft de rest van de songs op het album, deze liggen ook goed in het gehoor, luister maar eens naar “Dreadnought” of het afsluitende “To Feed on Hope” waarbij de band bijna de hardrock kant opgaat.

Met ‘Turn Off The World’ heeft The Very End een dynamisch, solide en afwisselend album weten af te leveren. Tevens zijn de songs voorzien van de nodige melodie en catchy, meezing gedeeltes. Het nieuwe album werd geproduceerd door de band zelf in samenwerking met Waldemar Sorychta (Sentenced, Sodom, Tiamat, Lacuna Coil) waardoor het album een modern, herkenbaar geluid heeft meegekregen. Al met al klinkt deze derde release dus zeker niet slecht, liefhebbers van moderne thrash moeten dan ook zeker de moeite nemen deze release eens te gaan beluisteren.

01. Splinters
02. Iron Sky
03. Infidel