The Sunpilots King Of The Sugarcoated Tongues

Honeytrap Records

The Sunpilots

De progressieve rock band The Sunpilots komt oorspronkelijk uit Australië maar de band heeft zijn thuisbasis sinds 2010 in Duitsland. In beide landen heeft de band door het vele toeren al een flinke fan base opgebouwd. In 2006 bracht de band de vijf nummers tellende EP ‘The Sunpilots’ uit. In 2008 is vervolgens het debuut ‘Living Receiver’ verschenen. Op 27 april zal het tweede album van de band, getiteld ‘King Of The Sugarcoated Tongues’ verschijnen. Het album bestaat uit acht hoofdstukken, waarin de band probeert de problematiek van onze huidige maatschappij duidelijk te maken. Wat de muziek betreft, volgens het bijgeleverde promoblaadje ligt het geluid van de band ergens tussen bands als Led, Zeppelin, Muse, A Perfect Circle en Pink Floyd in. Niet de minste dus, maar wat mij betreft stoppen we de band gewoon in het alternatieve progressieve rock hoekje.

Het album gaat van start met het poppy ”3 Minutes To Midnight”, het gitaarwerk is funky en degelijk, en de hele band weet van aanpakken. De zangpartijen van Raj Siva-Rajah zijn emotioneel, zuiver en passen goed bij het geluid van de band. Dit is bijvoorbeeld goed merkbaar bij een nummer als het theatrale “God Science”. Wat betreft het muzikale vlak zit het ook wel goed, zo zijn de songs voorzien van verschillende wendingen en afwisselende passages zoals een progressieve band betaamd. Luister echter ook eens naar het prima gitaarwerk van Bob Spencer tijdens een nummer als “Sex And TV” waarbij ik dan wel enige Led, Zeppelin en Pink Floyd invloeden bespeur. Ook een nummer als het emotioneel beladen “Rain” is voorzien van degelijk gitaarwerk, waarbij de rest van de band op een prima wijze het geheel completeert. Het voorlaatste “The Piper's Mirror” is vervolgens wat steviger, waarbij de song wat meer de rock kant opgaat waarop het album op gepaste wijze wordt afgesloten met het funky, en enigszins opgewekte “Exodus”.

Al met al heeft de band een prima album afgeleverd, fans van bands als Rush, Queen, Muse, Red Hot Chili Peppers en Skunk Anansie moeten deze release zeker eens beluisteren. Verder is het album voorzien van een goed verhaal, en is ook de productie prima in orde. Voor wie dit niet hard genoeg klinkt kan deze release dan ook beter links laten liggen. Het album is tevens via de website van de band http://www.thesunpilots.com/download gratis te beluisteren.

01. 3 Minutes To Midnight
02. King Of The Sugarcoated Tongues
03. The Captain