The Shrine Primitive Blast

Tee Pee Records / Gordeon Music

Het tweede album van het uit Venice, Californië afkomstige The Shrine heeft de titel ‘Primitive Blast’ meegekregen en is daarmee do opvolger van het uit 2010 stammende debuut dat in eigen beheer werd uitgebracht. Wat de band ons voorschotelt is jaren zeventig rock, gemixt met enige stoner en hardcore invloeden, maar ook bands als Black Sabbath, Thin Lizzy en Fu Manchu mogen genoemd worden. De band heeft hun eigen geluid echter “psychedelic violence” genoemd, wat eigenlijk wel toepasselijk is. Verder deelde de band het podium met acts als Kyuss Lives!, Pentagram, Graveyard, Fu Manchu, en The Sword.

Het album gaat van start met het doomy “Zipper Tripper”, gevolgd door het energieke “Whistlings Of Death” waar de band eens flink het gaspedaal intrapt. De ene riff na de andere komt in hoog tempo voorbij, aangevuld met de nodige solo’s en catchy zanglijnen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Run The Night”, of het uptempo “Louise”. Tijdens het titelnummer gaat het tempo vervolgens wat omlaag en zijn de Black Sabbath invloeden nadrukkelijk aanwezig. Wat betreft de rest van de songs op het album, deze worden er in een hoog tempo doorheen geramd. Het enige nummer dat hiervan afwijkt is het afsluitende “Deep River (Livin To Die)”, dat voorzien is van een spetterend gitaarwerk en een enigszins rauwe, bluesy inslag.

Al met al heeft The Shrine een eerlijk, puur en degelijk tijdloos Rock ’n Roll album afgeleverd. Door het hoge tempo van de songs klokt het album net aan een half uur, en dat is toch wel wat aan de korte kant. Fans van bands als Peter Pan Speedrock en het oudere werk van Motörhead en Corrosion of Conformity moeten deze band dan ook zeker eens gaan beluisteren.

01. Zipper Tripper
02. Whistlings Of Death
03. Freak Fighter