The Safety Fire Grind The Ocean

InsideOut Music

The Safety Fire

Het debuutalbum van het Britse The Safety Fire is op 27 februari via InsideOut Music verschenen. The Safety Fire werd in 2006 opgericht, en in 2009 verscheen de EP ‘Sections’ die het erg goed deed in de Engelse scene. Vervolgens werd er veel getourd met onder andere Bleed From Within, Rise To Remain en Periphery. Tevens stond de band op het Engelse Sonisphere Festival in 2011 naast bands als Metallica, Slipknot en Mastodon.

Het geluid van de band kan aan de ene kant gezocht worden in de progressieve hoek, maar tevens heeft de band heel wat weg van een mathcore band. Luister bijvoorbeeld maar eens naar opener “Huge Hammers” waarin de band ons verschillende stijlen voorschotelt. Zo is de song voorzien van krachtige riffs, rustige breaks en brute woede uitbarstingen. Wat betreft de zangpartijen van Sean Robert McWeeney, deze klinken op het ene moment zeer agressief, maar op het ander moment voorziet hij de nummers weer van emotionele klanken. Ook de volgende nummer bevatten dezelfde ingrediënten, zo wisselt de band snelle technische stukken af met rustige emotionele passages zoals goed te horen is tijdens “DMP (FDP)”. Het korte “Anomalous Materials” dient vervolgens slechts als intro naar “Animal King” dat rustig begint met akoestische gitaren. De band heeft overigens met deze song de juiste balans weten te vinden tussen melodie en krachtige passages. Verdere uitschieters op het album voor mij zijn onder het krachtige “Sections” en het afwisselende “Grind The Ocean”. Tijdens deze laatste song komt de klasse van individuele bandleden ook goed naar voren, luister bijvoorbeeld maar eens naar het afsluitende solo gedeelte van de song.

Met ‘Grind The Ocean’ heeft de band een sterk debuutalbum afgeleverd voorzien van de nodige afwisseling waarmee de band zich kan meten met genre genoten als Periphery, Animals As Leaders en Tesseract. Maar ook fans van een band als The Dillinger Escape Plan moeten deze band zeker eens en kans geven, al wordt dat niveau nog niet gehaald. Wat betreft de productie, hiermee zit het wel goed want het album klinkt helder en zuiver.

01. Huge Hammers
02. Floods Of Colour
03. DMP (FDP)