The Other The Devils You Know

Steamhammer / SPV Records

The Other

Het nieuwe, inmiddels vijfde album van de Duitse horrorpunkrock band The Other heeft de titel ‘The Devils You Know’ en zal op 18 juni via Steamhammer / SPV Records uitkomen. Het album is daarmee de opvolger van het in 2010 verschenen ‘New Blood‘. De band werd in 2002 opgericht en in 2004 zag het debuutalbum ‘They’re Alive’ het levenslicht. De Opvolger ‘We Are Who We Eat’ verscheen in 2006, twee jaar later gevolgd door ‘The Place To Bleed’. Verder heeft de band in Victor Sharp een nieuwe bassist gevonden, die de opgestapte Migore Drake vervangt. Wat betreft de muzikale invulling van het album, de band speelt frisse punkrock met een vleugje metal waarbij de teksten voornamelijk gebaseerd zijn op klassieke horror movies. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de band gezien kan worden als het Duitse antwoord op het Amerikaanse Misfits.

Na een kort, onheilspellend intro in de vorm van het spooky “The Devils You Know” gaat de band van start met het krachtige “My Home Is My Casket”. Wat we te horen krijgen zijn stevige metalriffs, en melodieuze zangpartijen die goed in het gehoor liggen en na enkele keren luisteren al heerlijk mee te brullen zijn. Het uptempo “Take You Down” bevat vervolgens wat meer punkinvloeden en meezingbare refreinen waardoor de link naar de legendarische punkband Misfits snel is gemaakt. Daar komt dan nog eens bij de melodieuze zangpartijen van frontman Rod Usher behoorlijk in het straatje liggen van Michale Graves, die een aantal jaren geleden de zangpartijen van de Misfits voor zijn rekening nam. “Skeletons In The Closet” bevat een goede beat, en verder is de song voorzien van enige jaren zeventig rock ’n roll invloeden. “Fright Night” is een uptempo nummer, voorzien van de nodige tempowisselingen en singalong refreinen. Het groovende “Puppet On A String” is de eerste single van het album, de song bevat naast een mooie basslijn tevens emotionele zangpartijen en krachtige drumpartijen. Verdere uitschieters zijn onder meer het felle “Nice Day For A Funeral”, en het langzame “Nightmare On Halloween” dat me een beetje aan “This Is Halloween “ van de film ‘Nightmare Before Christmas’ doet denken. Verder bevatten de volgende songs de nodige rock’n’roll invloeden, stevige gitaarpartijen en meezingbare zangpartijen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het groovende “The Phantom Of The Opera”, of het meeslepende “Fire From Outer Space”. De band weet dan ook als geen ander stevige metal riffs te combineren met de jaren tachtig wave en rock invloeden. Z o is het uptempo “Where Is Your Saviour Now” daar een goed voorbeeld van. Maar luister ook eens naar het catchy “Hell Is A Place On Earth”, dat voorzien is van galopperende riffs. Het album wordt op eigenzinnige wijze afgesloten met de Duitstalige ballad “Ewigkeit”.

Met ‘The Devils You Know’ heeft de band bewezen als de meest toonaangevende horror punkbands van Europa. The Other weet dan ook veertien nummers lang te boeien, en de afsluitende ballad nemen we dan maar voor lief. Ook song technisch is de band gegroeid, en het geheel is dan ook behoorlijk afwisselend en onderhoudend. Het album werd geproduceerd door Waldemar Sorychta (Grip Inc., Tiamat, Moonspell), die het album van een helder en fris geluid heeft voorzien. Fans van bands zoals het ouder werk van de Misfits kunnen niet om dit album heen, maar ook fans van bands als Volbeat moeten deze release zeker eens beluisteren. Verder zal het album naast de normale editie ook als gelimiteerde dubbel vinyl uitvoering (500 stuks) verschijnen, met daarbij een comic boek en een extra bonus nummer.

01. The Devils You Know
02. My Home Is My Casket
03. Take You Down