The Original Iron Maiden Maiden Voyage

Rise Above Records

‘Maiden Voyage’ is de titel van het debuutalbum van The Original Iron Maiden. De oorsprong van deze Britse band uit Basildon, Essex, werd in de jaren zestig opgericht onder de naam Growth welke later werd veranderd in Bum. In 1970 veranderde Bum zijn naam in Iron Maiden en werden er een aantal demo’s opgenomen. Echter door het faillissement van het platenlabel zijn deze opnames nooit op lp beland. Wel verschijnen er nog enkele singles, maar als snel valt de band uit elkaar. In 1998 verschijnen de demo opnames voor de eerste keer op vinyl, hierbij ging het echter om kopieën van de mastertapes waarvan de kwaliteit erg slecht was. Inmiddels zijn de originele mastertapes teruggevonden en is het album onlangs opnieuw via Rise Above Records verschenen.

Wat we voorgeschoteld krijgen is occulte rock, voorzien van nodige psychedelische, doom en blues invloeden, luister maar eens naar opener “God of Darkness”. Verder bevatten de nummers uitgesponnen instrumentale passages zoals het ruim twaalf minuten durende “Liar”. Mede door deze lange jams en gitaarsolo’s weet de band te blijven boeien, waarbij progressieve, psychedelische klinkende rock gemixt wordt tot een luisterbaar geheel. Alleen het bluesy “CC Ryder” valt echter wat uit de toom maar daar staan dan weer nummers als “Ritual” en “Plague” tegenover. Het album wordt vervolgens afgesloten door het epische “Ballad Of Martha Kent”.

Fans van het oudere werk van bands als Led Zeppelin, Black Sabbath, Cream, Deep Purple en Iron Butterfly moeten deze release zeker eens beluisteren. Natuurlijk klinken de opnames gedateerd, maar omdat momenteel de jaren zeventig revival bands als paddenstoelen uit de grond schieten kan er deze band niets kwalijk genomen worden. Verder bevat het album een ruim veertig pagina’s tellend boekwerkje met vele foto’s uit de persoonlijke archieven van de bandleden.

01. God of Darkness
02. Falling (
03. Ned Kelly