The Gathering Disclosure

Psychonaut Records

The Gathering

The Gathering draait inmiddels alweer een behoorlijk tijd mee, de band werd immers al in 1989 opgericht door de broers Hans en René Rutten samen met Bart Smits. In 1992 brengt de band haar debuutalbum ‘Always’ uit. Na deze release verlaat zanger/ grunter Bart Smits de band. Met het uitkomen van het derde album, ‘Mandyllion’ (1995) breekt de band echt door waarbij Anneke van Giersbergen de zangpartijen verzorgt. Echter na de release van het uit 2006 stammende ‘Home’ verlaat Anneke de band. Inmiddels heeft de band haar tiende studioalbum ingeblikt, dat de titel ‘Disclosure’ heeft meegekregen.

The Gathering is zo’n typische band, je houd ervan of niet. De band kende door de jaren heen dan ook een aantal verschillende stijlen, zo was het debuut nog een puur deathmetal album, en gingen de albums daarna meer de gothic kant op. Tegenwoordig opereert de band meer in de progressieve rock hoek. De band is echter hun roots nog niet vergeten, zo was de band afgelopen zomer diversen keren te zien in de originele bezetting. Dus met grunter Bart Smits, waarbij de songs van het debuutalbum nog eenmaal live gespeeld werden. De band heeft de afgelopen periode echter ook aan nieuw materiaal gewerkt. Net als op het uit 2009 stammende ‘The West Pole’ is het opnieuw de Noorse zangeres ‘Silje Wergeland’ die de zangpartijen voor haar rekening neemt. Het is dus ook niet zo verwonderlijk dat de band met ‘Disclosure’ de weg volgt die men met ‘The West Pole’ insloeg. Voor wie op de terugkeer van Smits had gehoopt, of een vervolg op het debuut komt dus bedrogen uit.

Zo gaat het album van start met het ingetogen “Paper Waves”, waarbij de song voorzien is van rustig gitaarwerk en sfeervolle zanglijnen. Het lijkt er dan ook op dat zangeres Silje Wergeland haar draai helemaal heeft gevonden. Het volgende ” Meltdown” gaat van start met een elektronische beat, waarna we verrast worden met enigszins vervormde zangpartijen van toetsenist Frank Boeijen. Verder klinkt de song fris, waarbij het geheel net wat experimenteler klinkt dan het voorgaande werk. De keuze om deze song als eerste single uit te brengen is helemaal niet verkeerd. Met “Paralyzed” doet de band het vervolgens wat rustiger aan, om met het elf minuten durende “Heroes For Ghosts” opnieuw zeer sterk uit de hoek te komen. De song is dan ook voorzien van sfeervolle passages, dromerige zangpartijen en afwisselend gitaar en drumwerk. Ook de resterende songs op het album zijn voorzien van eerder genoemde ingrediënten, waarbij de band op het ene moment zeer emotioneel overkomt en op het andere moment stevig uit de hoek komt zoals tijdens het afsluitende “I Can See Four Miles” dat voorzien is van uitgesponnen instrumentale passages, waarbij de song meer dan negen minuten klokt. Het is dus wel duidelijk dat de band veel aandacht heeft besteed aan de arrangementen van de songs, waarbij de band heeft gelet op de kleinste details en waarbij zelfs gebruik wordt gemaakt van extra instrumenten zoals violen en trompetten.

Al met al heeft The Gathering met ‘Disclosure’ een prima opvolger van het uit 2009 stammende ‘‘The West Pole’ afgeleverd. Het geluid klinkt vertrouwd en is de productie prima in orde. De band is dan ook op de goede weg en fans van het voorgaande werk zullen dan ook zeker niet teleurgesteld worden.

01. Paper Waves
02. Meltdown
03. Paralyzed