The Agonist Prisoners

The Agonist

Het derde album van de Canadese metalcore band The Agonist is afgelopen maand via Century Media Records uitgekomen en heeft de titel ‘Prisoners’ meegekregen. Het album is daarmee de opvolger van het in 2009 uitgebrachte ‘Lullabies for the Dormant Mind’. The Agonist werd gevormd in 2004, door gitarist Danny Marino, bassist Chris Kells en vocaliste Alissa White-Gluz. Het nieuwe album werd opgenomen in Montreal onder leiding van producer Christian Donaldson (Cryptopsy) en gemixt door niemand minder dan Tue Madsen (The Haunted, Dark Tranquillity, Suicide Silence)

Net als op het voorgaande werk van de band krijgen we een mix van stevige metalcore met de nodige dosis death metal te horen. Verder zijn het natuurlijk de kenmerkende zangpartijen van zangeres Alissa White-Gluz, die zowel van zware als cleane vocals gebruik maakt, en daarmee nog steeds als boegbeeld van de band fungeert. Zo gaat het album van start met het krachtige “You’re Coming With Me”. Het volgende “The Escape” is vervolgens voorzien van een wat meer melodieuzer geluid, waarbij vooral de zangpartijen van zangeres Alissa White-Gluz opvallen. Muzikaal zit het overigens verder wel goed. Het zijn dan ook gitaristen Danny Marino en Pascal Jobin die een groot deel van de sound bepalen. De felle riffs en het melodieuze gitaarspel liggen prettig in het gehoor, waarbij de rest vakkundig wordt dichtgetimmerd door drummer Simon McKay. Ook de rest van de songs zijn catchy en voorzien van een sterk tekstueel thema. Luister maar eens naar het krachtige “Anxious Darwinians”, of het uptempo “Panophobia”. Verder komen we nog het afwisselende “Dead Ocean” tegen, dat voorzien is van de nodige breaks en tempowisselingen. “The Mass Of The Earth” is vervolgen een zeer catchy en groovend nummer, voorzien van krachtig drum en gitaarwerk. Het voorlaatste “Everybody Wants You Dead” is een felle song waarop het album wordt afgesloten met het eigenzinnige “Revenge Of The Dadaists”.

Met ‘Prisoners’ levert de band een sterk album af, geheel in de lijn der verwachting. Mede door de afwisselende zangpartijen van Alissa, de agressieve riffs en de groovende gitaarpartijen is het album voorzien van voldoende variatie. Tevens is ‘Prisoners’ compositie technisch een van de betere albums van de band. Fans van het eerdere werk van de band kunnen deze release dan ook met een gerust gevoel aanschaffen.

01. You’re Coming With Me
02. The Escape
03. Predator And Prayer