Teodor Tuff Soliloque

Fireball Records

Teodor Tuff

‘Soliloque’ is het tweede album van het Noorse gezelschap Teodor Tuff, dat op 13 januari is uitgekomen. Op deze release heeft de band enkele line-up wisselingen ondergaan. De enige over gebleven leden van het debuut zijn songschrijver en gitarist gitarist Knut Lysklætt en drummer Knut Hellem. Zij worden op dit nieuwe album bijgestaan door de broers Rayner Harøy (bass) en Christer Harøy (gitaar), die beiden ook in de band Divided Multitude spelen. Hun neef Terje Harøy neemt de zangpartijen voor zijn rekening.

De sound van het uit 2009 stammende titelloze debuutalbum bestond voornamelijk uit jaren zeventig rock. Met deze wisselingen van de wacht is ook de stijl van de band wat meer verschoven. Muzikaal gaat ‘Soliloque’ meer de melodische powermetal en enigszins progressieve kant op gemixt met de nodige dosis rock en metal. Het album opent met het bombastisch intro, getiteld “Godagar”. Dan worden we door de hoge vrouwenzang eigenlijk wat op het verkeerde spoor worden gezet. Het gaat vervolgens verder met het pakkende “The Last Supper”. Wat we verder horen zijn heavy riffs, stevig drumwerk, melodieuze passages en krachtige zangpartijen van Terje Harøy. Ook de volgende nummers bevatten dezelfde ingrediënten, luister bijvoorbeeld maar eens naar “Addiction” waar de band wordt bijgestaan door zangeres Ida Haukland van Triophere. “Hymn” is vervolgens een vrij cleane song, voorzien van uitstekend solowerk. Het hoogtepunt van het album is het epische “Heavenly Manna”, waarbij de band wordt bijgestaan door de gitaristen Jeff Waters (Annihilator), Mattias IA Eklundh (Freak Kitchen) en Martin Buus (Mercenary), waarbij de heren een sterk staaltje gitaarkunsten ten toon spreiden. De song bevat tevens gastbijdragen van Eskild Kløften (Divided Multitude) Jacob Hansen en Tonje Harøy. Het volgende “Deng’s Dictum” is door de toevoeging van de keyboardpartijen weer wat progressiever dan de rest van de songs. “Lullaby” is een mooie ballad, die rustig van start gaat en die halverwege wat aantrekt. Het laatste “Tower of Power” is een sterke song, voorzien van een prima riff en een melodieus refrein.

Verder is de verborgen track, van zo’n 23 minuten stilte om daarna enkele woorden te roepen, totale onzin. Overigens verder niets dan lof over deze release, want ‘Soliloque’ is gewoon een zeer degelijke release. Wat betreft de productie, deze lag in handen van Jacob Hansen (o.a. Volbeat, Mercenary, Pestilence) die het album van een krachtig en helder geluid heeft weten te voorzien. Met ‘Soliloque’ heeft Teodor Tuff dan ook een prima album weten af te leveren dat geschikt is voor zowel de powermetal fan als ook de wat meer melodieuze, progressieve fan.

01. Godagar
02. The Last Supper
03. Addiction