Superbutt Music For Animals

Sonnic Attack Records

Superbutt

Het vierde album van het uit Hongarije afkomstige Superbutt is op 20 januari via Sonnic Attack Records verschenen. De band werd in 2000 opgericht, en in 2001 verscheen het debuutalbum ‘2 Minutes For Roughing’ via Warner Music Hongary. Het nieuwe album werd opgenomen in de Music Flash Studios in Berlijn, waarbij frontman András Vörös een compleet vernieuwde band om zich heen wist te verzamelen.

Wat we voorgeschoteld krijgen op ‘Music For Animals’ is stevige rock gemixt met heavy metal, voorzien van een lichte stoner inslag. Zo gaat het album van start met het stampende “Cleaver”, voorzien van catchy riffs, groovende bass tonen en melodieuze zangpartijen. Ook de volgende songs liggen goed in het gehoor. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het krachtige gitaarwerk aan het begin van “Natasha”, of het uptempo “Out Of Reach”. De band weet in ieder geval invloeden van vele bands en stijlen in de songs te verwerken waardoor er een aangenaam geheel ontstaat. Wat betreft de muzikale kwaliteiten van de band, hiermee zit het wel goed ondanks dat niet alles even origineel klinkt. Vooral drummer Ádám Fellegi mag genoemd worden, maar ook gitaristen Attila Kovács en Tamás Práznek mogen genoemd worden. Zanger András Vörös vervult overigens een hoofdrol, het melodieuze, maar heavy “Of This Gloom” is hier een prima voorbeeld van. Het uptempo “Evil Blues” is een zeer vette song, voorzien van spetterend gitaarwerk, terwijl de band tijdens “Revolting Kid" en het afsluitende “The Murder Of Socrates” wat gas terug neemt.

Met ‘Music For Animals’ heeft Superbutt een krachtig album weten af te leveren, het duurde even voor het kwartje viel, maar na een aantal luisterbeurten moet ik toegeven dat de songs op deze release me wel bevallen. Ook het geluid is prima in orde, het geluid is helder en alle instrumenten staan goed in de mix. Fans van moderne metal en stevige rock moeten deze band dan ook zeker eens een kans geven.

01. Cleaver
02. Best Plays
03. The Devil You Run With