Spineshank Anger Denial Acceptance

Spineshank

De Amerikaanse metalband Spineshank is terug van weggeweest, op 18 juni is namelijk het vierde album van de band, getiteld ‘Anger Denial Acceptance’ verschenen. Spineshank werd in 1996 opgericht, en in de periode van 1998 tot 2003 bracht de band een drietal redelijk succesvolle albums uit. In 2004 verliet zanger Jonny Santos de band waarop de band het nog even met een nieuwe frontman probeerde, maar zonder succes. In 2008 keert Santos echter terug, en werd er gestart met het schrijven van nieuwe songs met ‘Anger Denial Acceptance’ als resultaat.

Met het stevige “After The End” gaat de band er meteen flink tegenaan. Wat we te horen krijgen zijn vette riffs, gedowntunede gitaarpartijen en afwisselende vocalen. Zo weet zanger Jonny Santos naast de cleane zangstukken behoorlijk bruut en krachtig uit de hoek te komen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het ronkende “Nothing Left For Me”, of het stevige “Anger Denial Acceptance”. Verder weet zanger Jonny de nodige emotie in zijn stem te leggen zoals tijdens het groovende en catchy “The Endless Disconnect”. Tijdens “I Want You To Know” doen de zanglijnen me in positieve zin me wel wat aan Life Of Agony’s Keith Caputo denken. Krachtige, rauwe uptempo nummers als “Murder Suicide”, “I Am Damage” en “God Complex (Anger)” worden vervolgens afgewisseld met rustige tussendoortjes als “Motive Method Opportunity (Denial)” en het afsluitende “Exit Wound (Acceptance)”.

Anno 2012 is Spineshank niet echt vernieuwend meer, maar wie nog steeds van nu-metal en mainstream metalcore houdt kan met dit album zeer goed uit de voeten. De productie is verder prima te noemen, het geluid is dan ook krachtig en helder. Verder klink de band furieus, gedreven en vastberaden om na acht jaar opnieuw de top te bereiken. “Anger Denial Acceptance” is in ieder geval een van de betere albums van de band, en of we hier van een glorieuze terugkeer kunnen spreken zal de toekomst moeten uitwijzen.

01. After The End
02. Nothing Left For Me
03. Anger Denial Acceptance